wtorek, 24 lutego 2009

Tak napinam serwetki

Coraz więcej osób zaczyna przygodę z wykonywaniem serwetek na drutach i wiele z nich ma problem z napinaniem serwetki, co ma swoje odzwierciedlenie w mailach.
Piszące pytają mnie jak to zrobić, by serwetka nie była koślawa.

Wszystkim, które w prezencie otrzymały ode mnie serwetki wykonane na drutach oraz wszystkim zaczynającym przygodę z dzianymi serwetkami, dedykuję tę instrukcję.

Chyba nie muszę, ale dla ścisłości napiszę - wykonaną robótkę, po zakończeniu wszystkich nitek, pierzemy i krochmalimy lub usztywniamy w inny znany nam sposób.
Ja usztywniam tradycyjnym "babcinym" krochmalem robionym z mąki ziemniaczanej.
Jak go robię?

Tak:
- zagotowuję 1/2 l wody;
- w tym czasie mieszam 2 płaskie łyżki mąki z zimną wodą; 
- pod gotującą się wodą zmniejszam płomień do minimum, wlewam zimny roztwór i chwilkę mieszam, aby nie zrobiły się grudki;
- po wymieszaniu (nie może się zagotować), wyłączam płomień.

Dopisek - 16.03.2014.

Tym krochmalem usztywniam nie tylko serwetki robione na drutach lub szydełkiem, ale także różne ozdoby wykonane z nici.

Do tego krochmalu odwołuję się w poniższych notkach.
Wielkanocna kokoszka.
Ażurowa kokoszka.
Kogucik na Wielkanoc - dla kokoszek.

Jeśli potrzebuję coś mocno usztywnić, zanurzam to coś w garnku z krochmalem a następnie wyjmuję na talerz lub do miski, by ostygło.
Jeżeli jest potrzeba lekkiego usztywnienia, wówczas krochmal rozcieńczam zimną wodą.

Skoro krochmal już jest i serwetka została nakrochmalona, to przechodzę do napinania jej.

Kiedyś już pisałam (w odpowiedzi na pytanie), że napinam robótki na styropianie, któremu uszyłam powłoczkę z płótna.
Można po prostu położyć na styropianie ręcznik i na nim układać serwetkę.

Napinanie serwetki w pięciu krokach

Krok pierwszy

Mokrą, wykrochmaloną serwetkę układam na styropianie i nadaję jej przybliżony kształt.
Staram się lekko uformować najbardziej zewnętrzne krawędzie (A).



Krok drugi

Przypinam szpilkami środek serwetki - jednocześnie lekko naciągam i formuję kółko (B).



Krok trzeci

Formuję podstawowy motyw serwetki lekko ją rozciągając.
Pilnuję, by utrzymać równe odległości nie tylko na obwodzie (D), ale także od środka serwetki (C).
Jak widać, pierwsze szpilki wbijane w środku serwetki jeszcze tam są, ale przy dalszych czynnościach zostaną usunięte.



Krok czwarty

Teraz zaczynam formować wachlarzyki - lekko naciągam i przyszpilam ich wierzchołki (F).
Szpilki z poprzedniego kroku jeszcze pozostają na miejscu, a znikają te ze środka serwetki.



Krok piąty

Nadaję ostateczny kształt wachlarzykom (G).
Po upięciu dołu wachlarzyka (F), usuwam szpilki z punktu E wskazanego w kroku czwartym.



Po uformowaniu i wyschnięciu serwetka jest gotowa do użytku.




1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    ewcia116
    2009/02/27 16:50:02
    jak profesjonalnie a ja napinam na oko hi hi pozdrówka
    p.s. doszła poczta ??
    -
    splocik
    2009/02/27 17:21:27
    Ewcia - dzięki :)
    Do profesjonalizmu mi trochę daleko, bo należałoby mieć odpowiednie formy albo przynajmniej zarysy kół różnych wielkości :)
    Poczta doszła - podałam Ci 5 numerów, które mam.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    tayton
    2009/02/28 09:59:46
    Splociku, już dawno stwierdziłam, że jesteś skarbnicą wiedzy. Mam pomysł, tyle już nam instrukcji udzieliłaś, może zbierz to w jakąś książkę i będziemy mieli rodzimą encyklopedię robótkową :-)
    -
    splocik
    2009/03/02 15:56:29
    Tayton - schlebiasz mi, aż się zarumieniłam :))
    To blogi nie wystarczą?
    W każdym razie - zastanowię się :)))
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Słonecznik, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/09/26 23:43:51
    Czy tego krochmalu z mączki ziemniaczanej można używać też do kolorowych robótek, czy raczej tylko do białych?
    Pozdrawiam,
    Słonecznik
    -
    splocik
    2009/09/27 10:06:04
    Słonecznik - ja stosuję ten krochmal do wszelkich robótek - i białych i kolorowych. Ważne, aby nie było grudek. Przyjemnego usztywniania robótek.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Słonecznik,
    2009/09/27 11:36:37
    Dziękuję, przyda się do usztywnienia świeczników na podgrzewacze :) Pozdrawiam ciepło i życzę wszystkiego dobrego :)

    OdpowiedzUsuń