piątek, 18 kwietnia 2008

Część druga o wykończeniach dekoltów

Dziś podpowiem, jak wykończyć dekolty:
półokrągły, okrągły i łódkowy.


Najpierw jeszcze o najprostszym wykończeniu dekoltu.
Takim najprostszym sposobem jest podwinięcie brzegów dekoltu do wewnątrz i przyszycie po lewej stronie ściegiem krytym.
Innym prostym sposobem wykończenia dekoltu jest obrobienie go szydełkiem - rzędem słupków, półsłupków lub oczkami rakowymi.
Inne wykończenia dekoltów, to plisy.

Plisa pojedyncza



Po zszyciu ramion, na całym obwodzie dekoltu, nabieramy oczka na drut z żyłką lub druty pończosznicze.
Sposób nabierania oczek wokół dekoltu opisałam wcześniej.
Nabrane oczka przerabiamy ściągaczem - w zależności od projektu - 1x1, 1x2, 2x2 lub w innym układzie oczek dającym splot elastyczny.
Przerabiamy rządki do uzyskania pożądanej wysokości ściągacza, po czym zakończamy oczka nie zaciągając ich zbytnio, aby otrzymać brzeg elastyczny.
Ja najczęściej zakończam oczka lewe na lewo, a prawe na prawo.

Plisa podwójna (podwijana)




Wykonuje się w taki sam sposób jak pojedynczą, ale musi ona być podwójnej wysokości.
Taką plisę składa się w połowie wysokości i podszywa po lewej lub prawej stronie wyrobu.
Taką plisę można zakończyć oczkami prawymi, które po wywinięciu będą po prawej stronie wyrobu i podszyć.
Łańcuszek prawych oczka z zakończenia rządka da dodatkowy efekt.
Na zdjęciu po prawej stronie wywiniętej plisy są planowo zrobione oczka lewe.

Wykończenie dekoltu plisą dżersejową.

Rulon

Po nabraniu (na drut z żyłką lub druty pończosznicze) oczek na obwodzie dekoltu, przerabiamy (po prawej stronie wyrobu) na okrągło oczkami prawymi do odpowiedniej wysokości plisy.
Po zakończeniu oczek, dzianina zwinie się w rulon i widoczne są oczka lewe.

Plisa podwójna


 
Po nabraniu oczek jak dla rulonu, przerabiamy oczka (dżersejem) do odpowiedniej wysokości plisy, po czym przerabiamy 1 rząd (okrążenie) oczek lewych jako linię załamania i wykonujemy drugą część plisy (wewnętrzną) na taką samą wysokość.
Po zakończeniu oczek (luźno), składamy plisę na pół na linii załamania, fastrygujemy i po lewej stronie wyrobu przyszywamy wzdłuż linii dekoltu.
Wyrób z powyższej fotki wykonałam kiedyś maszynowo, ale chodzi mi pokazanie efektu plisy, o której mowa.

Dekolt w kształcie łódki.

Najmniejszą łódkę zachodzącą na szyję, tworzy się przez zamknięcie wszystkich oczek przodu i tyłu na wysokości ramion.
Do tego typu łódki stosuję plisę prostą, z której na ramionach robię nakładkę.

Dekolt łódkowy z niewielkim podkrojem, zakończa się na zasadzie dekoltu półokrągłego.

Uwaga!
Chcąc zastosować dżersejową plisę podwójną do wykończenia dekoltów okrągłych, półokrągłych i podkrojonych łódek, należy w okrążeniu poprzedzającym rządek oczek lewych zgubić 12-18 oczek.
Przy czym 1/3 z tych oczek należy zgubić w części tylnej części plisy, zaś 2/3 oczek zgubić w części przedniej.
W pierwszym okrążeniu po rządku oczek lewych należy dodać oczka tam gdzie były zgubione.
Ta operacja zapobiegnie zbytniemu odstawaniu plisy.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    urszula97
    2008/04/18 20:39:15
    Witaj,dzięki za wykłady dotyczące wykończeń.Splociku przyszłam zaprosić Cię do zabawy
    'podziel się...',szczegóły na blogu Ullak,polega to na ugotowaniu lub upieczeniu potrawy,podaniu przepisu i ewentualnie zdjęcia.Sorki ale nie potrafie zastosować tych łącz jak dziewczyny,muszę dojść do tego.
    -
    splocik
    2008/04/21 15:58:15
    Urszula - bardzo dziękuję za zaproszenie do zabawy.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    fusilla
    2008/04/21 20:09:37
    Splociku! Dzięki za podpowiedzi! Buziolam!
    -
    Gość: ela50,
    2017/06/24 12:02:09
    Witam. Jestem początkującą drutomanką. Popełniłam dopiero kilka szalików i czapek oraz dwa bezrękawniki bez zapięcia z prostokątów / wyszły " lejby" ha,ha/. Ale kupiłam śliczną wlóczkę Dora / 250m/100g/ z zamiarem zrobienia rozpinanego sweterka dla swojej wnusi, rozmiar 128-134/. Wzór "gwiazdki" dlatego zamierzam robić na drutach "4". Pojęcia nie mam jak robić od pach w górę. Przód może być w serek. Błagam o pomoc. Czy mogę liczyć na rozpisanie mi po kolei wszystkich czynności jak "krowie na rowie". Będę bezgranicznie wdzięczna.
    -
    splocik
    2017/06/24 16:24:25
    Elu50 - witam :)
    Miło mi, że zajrzałaś tu i chcesz skorzystać z mojej pomocy, tylko, że od dawna nie wykonuję instrukcji na wykonanie czegokolwiek.
    Jednak można korzystać z tego co mam w moich wpisach i będzie mi miło, gdy dasz znać, jakie uzyskałaś efekty.

    Nie wykonuję rozpisek, ponieważ nawet na takich samych drutach z tej samej włóczki każdy robi inaczej, np. ktoś robi oczka luźno, a ktoś inny robi oczka ciasno.
    Gdybym zrobiła rozpiskę "po kolei", to okazałoby się, że komuś coś wyszło za duże, a komuś innemu za małe.
    Ja podaję schemat postępowania z uwagami, gdy są takie potrzebne.

    Proponuję, abyś poczytała moje wcześniejsze wpisy z kategorii Podstawy dziania - tam podaję m.in. wskazówki, jak wykonać podkroje pach, jak wykonać różne dekolty (w serek również), jak poradzić sobie z rękawami itp.
    Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Ci uporać się z wykonaniem sweterka i będziesz zadowolona z efektu, a wnusia otrzyma piękny prezent.
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń