wtorek, 15 kwietnia 2008

Zależnie od włóczki

Jak obiecałam, podaję opis wykonania podstawowego ażurku ukończonej kamizelki.
Wspomniałam już, że splot ten ma pewien mankament.
Otóż powoduje on, że dzianina w kawałku układa się skośnie, czyli prostokąt nie jest prostokątem, ale rombem.
Dlatego splot ten nadaje się wyłącznie do robienia na okrągło.
Natomiast w przypadku robienia tradycyjnych elementów, należy zastosować ujmowanie oczka po prawej stronie roboty (tuż za oczkiem brzegowym) na początku rządka oraz dodanie oczka (tuż przed oczkiem brzegowym) na końcu rządka.
Do wykonania mojej kamizelki zmieniłam nieco splot i po sześciu podstawowych rządkach zastosowałam oddzielenie rządkiem oczek lewych - widać to na przybliżonym widoku w notce, do której link jest powyżej (w pierwszym zdaniu).

38. Siatka - kratka

 
Liczba oczek podzielna przez 3 + 2 oczka brzegowe.
Rz. 1 - 1 o. brzeg., *1 narzut, z 3 o. prawych zrobić 2 oczka*, 1 o. brzeg.;
Rz. 2 - oczka i narzuty przerabiać na lew0;
Rz. 3 - 1 o. brzeg., 2 o. prawe, *1 narzut, z 3 o. prawych zrobić 2 oczka*, 1 o. prawe, 1 o. brzeg.;
Rz. 4 - oczka i narzuty przerabiać na lew0;
Rz. 5 - 1 o. brzeg., 1 o. prawe, *1 narzut, z 3 o. prawych zrobić 2 oczka*, 1 narzut, z 2 o. prawych zrobić 1 oczko, 1 o. brzeg.;
Rz. 6 - oczka i narzuty przerabiać na lew0.
Powtarzać te 6 rzędów.

Wygląd splotu zależy od włóczki.
Z włóczki sprężystej, splot w stanie swobodnym wygląda jak na powyższym zdjęciu.
Natomiast, gdy włóczka nie jest zbyt sprężysta - splot wygląda tak jak na dolnej fotce.




1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    Gość: Motylek73,
    2008/04/15 18:14:53
    Koleżanka robiła sweter tym splotem i właśnie miała ten problem, że jej tak ukośnie wyszło. Muszę jej powiedzieć o tym ujmowniu oczek z jednej strony, bo wiem, że strasznie ją męczyło jak ten problem rozwiązać. Chwilowo rozwiąała problem tak, że sweter spruła...
    -
    splocik
    2008/04/16 15:17:04
    Motylku - splot jest fajny i dobrze się robi, ale faktycznie ten mamkament może niejedną osobę zniechęcić. Mówiąc koleżance, pamiętaj też o dodawaniu oczek.

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Ola olafuture ,
    2011/03/11 17:45:19
    Starałam się znaleźć odpowiedź na własną rękę, ale niestety mi się nie udało.

    Czy jest gdzieś szczegółowa instrukcja: "z 3o. prawych zrobić 2 oczka"? Bo ogólnie wątpię, żebym mogła to zinterpretować po swojemu i przerobić 2 o. razem i 1 o. prawe albo odwrotnie. (1 o. prawe; 2o. razem) - bo się nie będzie zgadzał wzór?
    -
    splocik
    2011/03/11 20:48:37
    Ola - witaj! :) Myślałam, że opisałam sposób wykonania tych oczek, ale okazuje się, że nie. Zatem przy okazji uzupełnię opis, ale najpierw odpowiem Tobie na zapytanie.
    Aby wykonać dwa oczka z trzech, należy zdjąć jedno oczko, jak do przerobienia na prawo, nitkę zostawić z tyłu roboty, przerobić kolejno dwa oczka na prawo, następnie przerobione oba oczka przeciągnąć przez oczko zdjęte bez przeobienia.
    Myślę, że teraz poradzisz sobie.
    Ciekawa jestem, co zamierzasz wykonać tym splotem?
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Ola olafuture,
    2011/03/15 18:15:27
    Dziękuję bardzo za odpowiedz - coś czułam, że za tym kryje się coś zmyślnego :)

    Ponieważ mój szalik sprułam, żeby mamie skompletować w tym samym kolorze czapkę to postanowiłam sobie teraz sprezentować nowy szalik i tak buszuję w poszukiwaniu inspiracji :)
    Szalik akurat na wiosnę zapewne skończę, ale co tam :)

    P.S. aktualnie staram się stworzyć opaskę, robię ją wzorem "jeżynowym" (ew. nazywanym "malinowym"), i kombinuje jak zrobić zwężenie na środku opaski, żeby było ładnie :)
    -
    splocik
    2011/04/13 19:47:30
    Ola - mam nadzieję, że sobie poradziłaś. Z opaską chyba też. Wybacz, ale teraz nie mam zbytnio czasu na tłumaczenie, ale jeśli temat będzie aktualny za kilka (może 3-4) miesięcy, to możemy wrócić do niego.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń