czwartek, 10 maja 2007

Czas na rękawki... z główką

Tak byłam pochłonięta wyszywanką komunijną, że wieczorami nie miałam siły na patrzenie w monitor. Teraz oczy ciut odpoczęły i oto rękawki z główkami mojej czerwonej bluzki.

Nawiasem mówiąc, warto nauczyć się tworzenia szablonów, aby prawidłowo wykonać rękaw. Na bazie dokonanych pomiarów można wykonać szablon całego rękawa lub jego połowy. Pamiętać należy, aby przy rysowaniu szablonu połowy rękawa, przyjąć połowy zmierzonych szerokości.

Wymiary rękawa określam tak:

Całkowita długość rękawa
 - mierzę od nadgarstka poprzez lekko zgięty łokieć, ramię aż do szyi. Odejmuję 11 cm na ramię (w moim przypadku) i mam pewny wymiar.

Długość rękawa do podkroju pachy (X)
 - od otrzymanego wymiaru długości całkowitej odejmuję 14 cm (rys.), czyli wysokość główki i mam szukany wymiar.

Szerokość góry rękawa
 - mierzę obwód ręki na wysokości pachy i dodaję 2-4 cm w zależności czy rękaw ma być bardziej czy mniej dopasowany. Wymiar waha się w granicach 34-38 cm;

Szerokość dołu rękawa (Y)
 - mierzę obwód dłoni na linii nasady kciuka - daje mi to pewność, że dół rękawa będzie dopasowany, ale nie ciasny.

Robotę rękawa wszywanego zaczynam od dołu (od nadgarstka) ściągaczem lub listwą. Następnie dodaję po bokach oczka aż do miejsca podkroju pachy.
Ile dodać oczek? - obliczam różnicę szerokości góry i dołu rękawa, a wiedząc ile czek przypada na 10 cm, nie mam problemu z odpowiedzią na pytanie.
Jeszcze tylko wyliczam, co ile cm (lub rządków) dodawać z każdego boku po 1 oczku i... do roboty.

Od miejsca podkroju pachy zaczynam ujmowanie oczek, w celu uformowania główki rękawa.
Główki formuję jednakowo z obu brzegów, w związku z czym nie mam problemu, który jest lewy a który prawy chyba, że wzorek dyktuje kolejność.

W rękawkach aktualnej robótki główki formowałam w następujący sposób:
zakończałam z każdego boku 3 x 2 oczka, w co drugim rzędzie (odpowiednio dla lewej i odpowiednio dla prawej strony robótki),
następnie 6 x 1 w co 4 rz., 14 x 1 w co 2 rz., 3 x 2 w co 2 rz. i resztę oczek (w moim przypadku - 22 o.)  zakończyłam w jednym rządku.


Inna technika

Oczywiście można wykonywać rękawy od góry, przy czym formowanie główki i części rękawa od pachy do nadgarstka przeprowadza się w odwrotnej kolejności.
Trzeba tylko wyliczyć od ilu oczek należy zacząć tworzyć główkę rękawa, czyli to, co zakończyłam w ostatnim rządku.
Następnie należy dodawać oczka na główkę w odwrotnej kolejności niż gubienie w powyższym opisie oraz odejmować oczka dla zwężania rękawa w kierunku nadgarstka.
Pamiętać należy również, że trzeba zmienić druty na cieńsze przechodząc do robienia ściągacza, który w odpowiednim rządku kończymy zamykając oczka w sposób elastyczny.
Plusem robienia rękawów od góry jest to, że można zakończyć je wcześniej, bo zabraknie włóczki i rękawy będą krótsze niż planowaliśmy.
Zawsze można je przedłużyć, gdy wpadniemy na jakiś pomysł albo uda nam się dokupić włóczkę.
Inną zaleta tej techniki jest to, że możemy rękawy skrócić lub przerobić, gdy ściągacz się rozwlecze lub zbytnio zmechaci.

W niedalekiej przyszłości, napiszę o innych rodzajach rękawów.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    makneta
    2007/05/11 00:23:05
    Ciekawe, nigdy nie robiłam rękawa od góry.
    Ten blog jest kopalnią informacji a ty Splociku jesteś skarbnicą informacji.
    Pozdrawiam
    -
    splocik
    2007/05/11 07:53:44
    Makneta - bardzo dziękuję za taką ocenę mojego bloga. Staram się dzielić tym, co wiem i potrafię.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    anqu
    2007/05/12 15:41:16
    podpisuje się pod Magnetą
    ja nie drutujaca ale informacje drukuje i przekzuje cioci i mamie
    -
    splocik
    2007/05/14 08:14:56
    Anqu - Dziękuje! Mama i Ciocia mają z Tobą dobrze, bo podrzucasz im różności pewnie nie tylko ode mnie.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    jo-en
    2008/01/23 14:29:45
    Niby wszystko wiem, a nie wiem. :-)
    Jaka jest różnica między wysokością główki rękawa, a wysokością podkroju pachy?
    Często znajduję fachowe porady na temat podkroju pachy i formowania główki, ale zawsze osobno, nigdy kompleksowo. Pozdrawiam
    -
    splocik
    2008/01/25 13:54:14
    Jo-en - od momentu uformowania łuku głębokości pachy, jej wysokość przebiega wzdłuż linii prostej. Natomiast główka rękawa ma wygiętą linię, której długość powinna odpowiadać sumie długości linii podkrojów pachy przodu i tyłu.
    Wysokość główki rękawa (jak na rys.) pozwala odpowiednio skonstruować linię krzywą główki. W zależności od fasonu, wysokość główki i krzywizna mogą być różne. Dla podstawowego rękawka, od wysokości podkroju pachy odejmuję jej głębokość i w ten sposób wyznaczam wysokość główki (± 1).
    Mam nadzieję, że przybliżyłam Ci zagadnienie.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń