niedziela, 4 stycznia 2009

Znów na słodko z miodem

Koniec roku minął pod znakiem splotu "Plaster miodu", a właściwie instrukcji jego wykonania.
Początek roku rozpoczął się od rozwiązywania zagadki dotyczącej splotu przypominającego plaster miodu, ale to nie jest splot, o którym pisałam.

Wyrób jest śliczny, a splot intrygujący.
Wydaje się prosty do wykonania, ale zdjęcie, które otrzymałam nie daje wyraźnego zbliżenia i stąd mały problem.
Rozwiązanie zagadki chwilkę potrwa, ale do tematu wrócę niebawem.

Przy tej okazji przypomniał mi się inny splot, który daje efekt również podobny do plastra miodu.
Kiedyś robiłam dziecięcy sweterek z kapturkiem, tym właśnie splotem i przyznam, że wyrób prezentował się fantastycznie.

Dla odróżnienia od podstawowego splotu "Plaster miodu" ten, który zamieszczam poniżej nazwę "Plaster miodu II"



42. Plaster miodu II

Liczba oczek parzysta.

Schemat raportu splotu - nie uwzględnia oczek brzegowych.



Opis wykonania:

Rz 1 - oczka prawe;
Rz 2 i wszystkie rzędy parzyste - oczka lewe;
Rz 3 - 2 oczka prawe skrzyżowane w lewo (fotki: 1,2,3), następne 2 oczka prawe skrzyżowane w prawo (fotki: 4,5,6);
Rz 5 - 2 oczka prawe skrzyżowane w prawo (patrz: fotki), następne 2 oczka prawe skrzyżowane w lewo (patrz: fotki).
Powtarzać rzędy 2-5.

Uwaga!

Krzyżowane oczka (na schemacie - pierwsze i czwarte) cały czas pozostają na wierzchu, tzn. nie przechodzą do tyłu roboty. 
Jak uniknąć przekładania oczka na dodatkowy drut, pokazałam na fotkach.


2 oczka skrzyżowane w lewo

Najpierw przerobić drugie z kolei oczko z drutu lewego. Drut wkłuć w oczko z tyłu roboty, jak do wykonania oczka przekręconego i przeciągnąć nitkę. Nie zsuwać oczek z drutu.



Następnie przerobić (jako drugie w kolejności) na prawo oczko pierwsze z drutu lewego. Drut wkłuć w oczko od przodu.
Dopiero teraz zdjąć przerobione oczka z drutu lewego.



Po zdjęciu przerobionych oczek z drutu lewego, układają się one tak, jak na fotce poniżej.



2 oczka skrzyżowane w prawo

Przerobić na prawo najpierw drugie oczko z drutu lewego. Drut wkłuć od przodu.
Nie zdejmować oczek z drutu lewego.



Teraz przerobić na prawo pierwsze oczko z drutu lewego i zdjąć obydwa przerobione oczka.



Po zdjęciu przerobionych oczek z drutu lewego, układają się one tak, jak na fotce poniżej.





1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    fusilla
    2009/01/05 17:32:41
    A ja bylam przekonana, ze sie pomylilas! Bo moja Corcia szla do I Komuni Sw. w sukieneczce, ktorej gors byl szyty w plaster miodu!
    -
    splocik
    2009/01/06 08:38:17
    Fusilla - plastrów miodu jest kilka wersji - są też wersje kolorowe, a ten podstawowy splot jest często nazywany "siatkowy patentowy".
    Na tkaninie uzyskuje się efekt plastra miodu, robiąc takie mini zaszeweczki na przemian, najczęściej na karczku sukieneczki lub bluzki. Często ozdabiane są koraliczkami.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: maruna,
    2010/12/09 17:03:24
    Dziękuję bardzo za opis i foto krzyżowania oczek, bardzo mi pomogły pozdrawiam
    -
    splocik
    2010/12/10 14:31:40
    Maruna - miło mi :) a co robisz?
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń