środa, 29 sierpnia 2007

Kąty proste w dzianinie

Tworzenie kąta prostego w dzianinie może przebiegać na dwa sposoby.

1. Ujmowanie oczek dla uzyskania kąta prostego.


Ja robię to w następujący sposób:

- wyznaczam oczko wiodące (znacznik);
- zawsze z tej samej (prawej) strony roboty przed znacznikiem gubię oczko (1 oczko zdjąć na prawo bez przerobienia, kolejne oczko przerobić na prawo i przeciągnąć na nie oczko wcześniej zdjęte), a za znacznikiem przerabiam dwa oczka razem na prawo.

Efekt pokazuje fotka - próbka dzianiny dwulewej  (splot francuski)



W dzianinie prawolewej (dżersej) także można uzyskać kąt prosty stosując wyżej opisany sposób.


W przypadku stosowania grubej włóczki (próbki czerwone) trzeba kombinować ujmowanie oczek, aby uzyskać kąt prosty.
Poniższe fotki pokazują próbki, w których zastosowałam kombinację: ujmowanie robiłam w trzech kolejnych rządkach, a czwarty rządek przerabiałam bez ujmowania.
W przypadku dzianiny prawolewej była niewielka uciążliwość, ponieważ po lewej stronie roboty musiałam odpowiednio przekręcać oczka, aby po przerobieniu dwóch razem otrzymać odpowiedni układ oczek po prawej stronie dzianiny.

W obu przypadkach (próbki z włóczki czerwonej) nie stosowałam oczka wiodącego.
Przy rezygnacji z oczka wiodącego, "grzbiety" powstałe z ujmowania oczek stykają się.


W przypadku dzianiny dwulewej (splot francuski) takiego problemu nie było, ale efekt na linii załamania nie jest doskonały.


2. Dodawanie oczek dla uzyskania kąta prostego.

Obie próbki wykonałam na bazie splotu prawolewego (dżersej).
Podobnie jak w przypadku ujmowania oczek zastosowałam oczko wiodące - "znacznik".

W przypadku A - dodawanie polegało na nałożeniu na lewy drut łącznika (tj. nitki znajdującej się między oczkami) i przerobieniu go jako oczko przekręcone.
Tak dodawane były oczka (jedno przed znacznikiem i jedno po znaczniku) w rządkach przerabianych na prawo.


W przypadku B - dodawanie wykonywane było poprzez przeciągnięcie nitki przez oczko z poprzedniego rządka w taki sposób, że drut wkłuwany był z tyłu - za łącznikiem.


Efekty są bardzo podobne.

Można inaczej
- metodą ujmowania oczek przez przerabianie trzech oczek razem lub dodawania wykonując trzy oczka z jednego, ale w tych przypadkach nie zawsze uzyskuje się kąt prosty.  Zależy to od kilku czynników.
Dodatkowo przy wykonywaniu trzech oczek z jednego często powstają dziurki.

Opisane powyżej sposoby ujmowania i dodawania oczek wykorzystałam przy robieniu sweterka dla dzidzi.

Ujmowanie oczek dla uzyskania kąta prostego stosuję przy wykonywaniu plis wykończających dekolty o kształcie kwadratowym lub prostokątnym.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    Gość: Motylek,
    2007/08/29 20:21:35
    Splociuku, bardzo lubie ten twoj "poradnik w odcinkach", zawsze albo sobie cos przypomne albo sie czegos nowego naucze.
    -
    splocik
    2007/08/29 21:17:31
    Motylku - cieszy mnie to ogromnie. Gdybyś chciała sobie kiedykolwiek cokolwiek przypomnieć, zawsze możesz zrobić przegląd kategorii "Podstawy dziania".
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: brygida,
    2007/09/28 16:14:52
    Twoje instrukcje są rewelacyjne. Zawsze człowiek czegos nowego sie nauczy. Nie wszyscy sa tak chętni do dzielenia się swoimi umiejętnościami. Dlatego - bardzo dziękuję w imieniu swoim i innych którzy skorzystali z Twoich rad. Pozdrawiam.
    -
    splocik
    2007/09/28 18:40:47
    Brygida - bardzo dziękuję za Twoje słowa. One są potwierdzeniem, że podjęłam właściwą decyzję w sprawie założenia bloga i jego ukierunkowania.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń