środa, 8 lutego 2006

Sweter z warkoczami i warkoczykami

Dopiero wczoraj pozszywałam sweter, który robiłam "z doskoku" na zmianę z innymi robótkami. Niezła była zabawa z warkoczami i warkoczykami różnej grubości i krzyżowania w różnych rządkach. Jak ja kocham takie wyzwania!

przód

tył

No, nie jest jeszcze skończony, bo zastanawiam się nad zapięciem. Pierwotnie miał być zamek, ale myślę, czy nie wykombinować czegoś innego. Póki co, pomysł dojrzewa, być może zamek zwycięży.

Do wykonania tego swetra wykorzystałam krzyżowanie oczek, dzięki któremu otrzymuje się wszelkiego rodzaju warkocze i wzory wypukłe. W zależności od ilości krzyżowanych oczek, powstaje warkocz szerszy lub węższy, podwójny lub potrójny. W zależności od liczby wykonanych rządków, miejsca przeplatania mogą być umieszczone gęsto lub rzadko.

Krzyżując kilka oczek ciągle w tym samym kierunku uzyskujemy wypukły, skośny garbik. Dzięki takiemu krzyżowaniu oczek możemy uzyskiwać na powierzchni swetra różne figury wypukłe, ja utworzyłam coś na kształt rombów. Ich środkiem przebiegają dwa warkoczyki (każdy z dwóch oczek) krzyżujące się do siebie. Wewnątrz rombów zastosowałam splot - ryż podwójny, opisany gdzieś kategorii "Podstawy dziania".

Myślę, że zbliżenia charakterystycznych fragmentów swetra, pozwalają odczytać ile oczek i w jaki sposób są krzyżowane.




Wykonanie skrzyżowania oczek jest dość proste. Potrzebny jest dodatkowy (najlepiej krótki drut), na który tymczasowo przekładamy oczka. Poniższe rysunki przedstawiają krzyżowanie dwóch oczek, ale zapewniam, że tak samo wykonuje się krzyżowanie dowolnej liczby oczek.

Skrzyżowanie w lewo - 2 oczka prawe z 2 ocz­kami

Należy przenieść 2 oczka na zapasowy drut i zostawić z przodu roboty, przerobić na prawo 2 kolejne oczka, następnie przerobić na prawo oczka z zapasowego drutu.

Skrzyżowanie w prawo - 2 oczka prawe z 2 ocz­kami
 

Należy przenieść 2 oczka na zapaso­wy drut i zostawić w tyle roboty, przerobić na prawo 2 kolejne oczka, potem przerobić na pra­wo 2 oczka z zapasowego drutu.

Proste, prawda???

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:
    macierzanka
    2006/02/08 17:22:29
    Sweterek w warkocze wyglada bardzo efektownie. Myślę, ze zapięcie na zamek bedzie najbardziej odpowiednie. Bardzo czytelnie objasniłaś ścieg. Nawet początkująca osoba bez trudu poradzi sobie z tymi splotami.
    Ala
    -
    splocik
    2006/02/08 18:16:02
    Alu - właśnie o to chodzi.
    -
    sanderka70
    2006/02/09 21:05:20
    Imponujący... ja lubię prostsze swetry, tzn. z mniejszą ilością wzorów ale podziwiam za piękne wykonanie i wytrwałość :-)
    Pozdrawiam!
    -
    pikselka
    2006/02/12 11:59:30
    Ale ciekawe te warkocze! jeszcze takich nie widziałam ;-)
    -
    splocik
    2006/02/12 21:01:58
    Pikselko - już myślałam, że Cię niczym nie zaskoczę.

    OdpowiedzUsuń