czwartek, 22 lipca 2021

Gwiazdki czy stokrotki

 Dawno temu robiłam dzianiny dla maluszków i często wykorzystywałam wzór zwany "Stokrotki", a teraz spotkałam się z nazwą "Gwiazdki". 
Jak zwał tak zwał, wzór ten jest bardzo ładny i nadaje się nie tylko na ubranka dziecięce, ale w tych małych ubrankach prezentuje się chyba najpiękniej.

Teraz przy okazji lipcowego zadania zabawy u Reni, przypomniałam sobie ten wzorek.
Pobawię się zatem w pewną analizę.
 
Najpierw odniosę się do filmiku, do którego odsyła Renia, a na którym autorka blogu Intensywnie Kreatywna, przedstawia sposób wykonywania tego wzoru nazwanego gwiazdkowym.
Efekt wzoru, czyli gwiazdki, widoczny jest po prawej stronie, ale wykonywany jest po lewej stronie dzianiny, jak przedstawia Kreatywna - filmik.
Między jedną czynnością wykonania trzech oczek z trzech lewych, a drugą taką samą, wykonuje oczko prawe.
 
Natomiast we wzorze zwanym "Stokrotka", operację - trzy oczka z trzech, wykonywało się po prawej stronie i oczko dzielące te czynności także było oczkiem prawym.
Dla przypomnienia fotka.
 

Jeszcze blogując na Bloxie (stąd na fotkach stary adres, ku pamięci), pisałam o pewnej zmianie (efekt na fotce) w wykonywaniu tego wzoru, jaką wprowadziłam na własny użytek i podałam mój sposób (TUTAJ), by mogły skorzystać inne dziewiarki.

Teraz wykonałam próbkę wzoru "Stokrotka" według pierwotnej wersji zmieniając pojedyncze oczko prawe na oczko lewe (opis II), dzielące operacje na trzech oczkach.

Pierwotny opis wyglądał tak:
 
OPIS I
Liczba oczek podzielna przez 4 + 1 + 2 o. brzeg.

Rz. 1 - 1 o. brzeg., *wykonać 3 oczka z trzech (tj. wkłuć drut w trzy oczka i przerobić je razem na prawo, nie zdejmując z drutu wykonać narzut i jeszcze raz przerobić te trzy oczka na prawo, dopiero teraz zdjąć oczka z drutu), 1 o. p.*, 1 o. p., 1 o. brzeg.;
Rz. 2 - wszystkie oczka lewe;
Rz. 3 - 1 o. brzeg., 1 o. p., *1 o. p., wykonać 3 oczka z trzech*, 1 o. brzeg.;
Rz. 4 - wszystkie oczka lewe.
Powtarzać te 4 rzędy.
 
Teraz opis wygląda tak - zmianę zaznaczyłam na czerwono:
 
OPIS II
Liczba oczek podzielna przez 4 + 1 + 2 o. brzeg.

Rz. 1 - 1 o. brzeg., *wykonać 3 oczka z trzech (tj. wkłuć drut w trzy oczka i przerobić je razem na prawo, nie zdejmując z drutu wykonać narzut i jeszcze raz przerobić te trzy oczka na prawo, dopiero teraz zdjąć oczka z drutu), 1 o. l.*, 1 o. p., 1 o. brzeg.;
Rz. 2 - wszystkie oczka lewe;
Rz. 3 - 1 o. brzeg., 1 o. p., *1 o. l., wykonać 3 oczka z trzech*, 1 o. brzeg.;
Rz. 4 - wszystkie oczka lewe.
Powtarzać te 4 rzędy.
 
Trzy oczka z trzech prawych wykonywałam tym sposobem: 
 
Prawy drut wkłuwam w trzy oczka prawe od tyłu (za drutem lewym).
 

Przeciągam pętlę i robię narzut.
 

Przeciągam kolejną pętlę i zdejmuję oczka z lewego drutu.
 
 
Do zabawy u Reni wykonałam próbkę najpierw według opisu II (oznaczyłam literą S), a następnie według filmiku Intensywnie Kreatywnej (oznaczyłam literami IK).
Padające na próbkę światło daje różny efekt na obu próbkach.

Na pierwszy rzut oka próbki nie różnią się, ale...
Na zbliżeniu (w kółkach) pokazuję, jak układają się oczka wykonywane sposobem
przedstawianym na filmiku (IK) oraz oczka wykonane według opisu II (S).

Jak widać efekt splotu bardzo podobny, mimo że wykonany różnymi metodami.
Jest to dowód na to, że do celu można dojść różnymi drogami.

Górną część próbki sprułam, dorobiłam pasek z dziurkami na tasiemkę i kołnierzyk.
Po zszyciu wzdłuż boku i dołu oraz po wciągnięciu  tasiemki, powstała powstała saszetka na drobny upominek.
 


  Saszetka wędruje do zabawy u Reni.
 

12 komentarzy:

  1. Ciekawa analiza i wspaniały efekt dziergania - woreczek/saszetka na drobiazgi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Violko - dziękuję :)
      Lubię czasami pobawić się w takie analizy. :)
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  2. Akurat robię próbkę i coś mi nie grało a ja przecież robiłam kiedyś sweter wg Twojej opisanej stokrotki.Woreczek cudowny.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urszulo - dziękuję :)
      Jak dawniej robiłaś z opisu, który ja podawałam, to teraz przy robieniu z filmiku mogłaś mieć wątpliwości, ale myślę, że udało się wykonać wzorek.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  3. Ja wymiękłam przy drutach, dlatego u mnie jest szydełko , ale sam wzorek świetny, faktycznie nadaje się dziecięce sweterki. Wielkie dzięki za tak wnikliwą analizę. Podziwiam saszetkę , tym bardziej że lubię pakować prezenty w takie drobiazgi.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu - dziękuję :)
      Wzorek jest fajny i robiony z cienkich nici na grubszych drutach daje ażur, jak w mojej próbce, ale robiony z grubszej włóczki na odpowiednich dla niej drutach, daje gęściejszy splot taki, jak na pierwszej fotce.
      A drobiazgi czasem warto zapakować inaczej niż tradycyjnie.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  4. Ja też znam ten wzór jako "stokrotki". Osobiście, w przypadku przeplatania "3 oczka z trzech" łatwiej mi operować na oczkach prawych, mniej mi się męczy nadgarstek. Jako dziecko, miałam sweterek zrobiony przez moją mamę właśnie tym wzorem. Tyle lat minęło a ja go nadal pamiętam - bardzo go lubiłam.
    Jakiś czas temu zrobiłam sobie komin w stokrotki i mam i noszę go do tej pory. Jak jest zimno, oczywiście, teraz leżakuje sobie i czeka na jesień!
    Motylek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Motylku - bo w naszych dawnych książkach z opisami splotów dziewiarskich ten wzór był właśnie jako "Stokrotki".
      Robiąc tę próbkę według filmiku, zwróciłam uwagę, że ciut gorzej mi się go robi "3 oczka z trzech" niż po prawej stronie.
      Jednak, co komu wygodniej, bo wzór różni się jedynie pochyleniem środka stokrotki.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  5. Splociku kochany świetnie, ze dodałaś swoje "3 grosze" Każdy wzór można dopasować do swoich preferencji i zrobić go trochę inaczej, może wygląda podobnie , ale za to dzierga się wygodniej. Saszetka to sama w sobie świetny sposób na prezent:) Dziękuje za udział w zabawie i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu - dziękuję :)
      Uprzedziłam, że od czasu do czasu wtrącę te trzy grosze. :)))
      Każdy robi jak lubi i jak mu wygodniej, a gwiazdki/stokrotki pozostają sobą.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  6. Super woreczek, oryginalne opakowanie na prezent. Fajny wzór.

    OdpowiedzUsuń