sobota, 15 stycznia 2011

Inny sposób na stokrotki

Nazbierało się trochę robótek "w toku", więc powoli będę nadrabiać zaległe tematy i kończyć odłożone "na chwilę" robótki -  może do lata uda mi się wyjść na prostą :)))))

Robiłam w zeszłym roku komplet dla maluszka.
Zastosowałam popularny splot stokrotkowy.
W spotykanych opisach tego splotu wykonuje się 3 oczka z 3 oczek, ciągle w taki sam sposób, to znaczy w jednym kierunku.
Powstaje przy tym skośny układ stokrotek i dzianina ma tendencję do krzywienia się - boki układają się ukośnie.

Ja zrobiłam małą modyfikację i wykonywałam 3 o. z 3 o. w jednym rządku w jednym kierunku, a w następnym rządku, gdy trzeba było wykonać operację 3 o. z 3 o., zrobiłam je w drugim kierunku.
Dzięki temu uniknęłam pochylaniu boków i wrażeniu, że kwiatki układają się po liniach ukośnych.
Może to brzmi trochę zawile, ale opis działania i fotki wyjaśnią dokładnie, co autorka ma na myśli :)))

54. Stokrotki - inaczej





Opis podstawowy
- spotykany w wielu książkach, pismach i w sieci.

Liczba oczek podzielna przez 4 + 1 + 2 o. brzeg.

Rz. 1 - 1 o. brzeg., *wykonać 3 oczka z trzech (tj. wkłuć drut w trzy oczka i przerobić je razem na prawo, nie zdejmując z drutu wykonać narzut i jeszcze raz przerobić te trzy oczka na prawo, dopiero teraz zdjąć oczka z drutu), 1 o. p.*, 1 o. p., 1 o. brzeg.;
Rz. 2 - wszystkie oczka lewe;
Rz. 3 - 1 o. brzeg., 1 o. p., *1 o. p., wykonać 3 oczka z trzech*, 1 o. brzeg.;
Rz. 4 - wszystkie oczka lewe.
Powtarzać te 4 rzędy.


Ja zrobiłam zmianę polegającą na różnym przerabianiu 3 oczek z trzech.


Sposób pierwszy.

Prawy drut wkłuwam w trzy oczka od tyłu, za lewym drutem.


Przeciągam pętlę i robię narzut.


Przeciągam kolejną pętlę i zdejmuję oczka z lewego drutu.


Drugi sposób.

Wkłuwam prawy drut w trzy oczka tak, jak do wykonania oczka prawego, czyli od przodu.


Przeciągam pętlę i robię narzut.


Przeciągam kolejną pętlę i zdejmuję oczka z lewego drutu.


Te dwa sposoby wykonuję na zmianę, dzięki czemu stokrotki układają się raz w jednym, a raz w drugim kierunku.
Sposób pierwszy wykorzystuję w pierwszym rządku opisu, zaś sposób drugi - w trzecim rządku opisu.

UWAGA!!!
Jedyny mankament i utrudnienie przy robieniu stokrotek moją wersją, to wzmożona uwaga przy zmianie sposobu wykonywania operacji na trzech oczkach.
Moment nieuwagi i dwa kolejne rządki (znaczy 1 i 3) wykonane w ten sam sposób powodują, że w tym miejscu widoczny jest układ stokrotek w tym samym kierunku i widać błędny pasek.
Zatem moja wersja przeznaczona jest dla uważnych i dokładnych dziewiarek.

Zwykle proponuję rozwiązania ułatwiające pracę, a tym razem wyszło inaczej.
Mam nadzieję, że nikt nie będzie miał mi tego za złe :))) 

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    gaga1957
    2011/01/17 10:26:40
    Bardzo przyjemny wzór. Szczególnie dla maluszków. Czyżby jakiś malutki sweterek? Buziaki. Część głosów poszla. Buziaczki.
    -
    splocik
    2011/01/18 13:53:06
    Gaga1957 - Dziękuję... za głosy też :)) Sweterek już powstał - na początku notki jest link - pewnie nie zwróciłaś na niego uwagi :)
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: stokrotka56,
    2016/01/15 11:22:07
    Witam serdecznie,wszystkie druciarki i szydełkowniczki.Jestem w trakcie robienia
    białego sweterka dla przyszłego wnuczka lub wnusi(jeszcze nie wiem co będzie),dlatego też robię biały aby pasował do każdej płci.Wzór jest piękny,ostrożnie
    i z uwagą go należy robić,bo chwila nieuwagi i można popełnić błąd.:-)
    -
    splocik
    2016/01/15 17:30:26
    Stokrotka56 - masz rację, ten wzorek wymaga szczególnego skupienia.
    Gratuluję przyszłej babci i rodzicom. Daj znać co się urodzi.
    Pokazujesz gdzieś swoje robótki? - chętnie zobaczyłabym. :)
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: stokrotka56,
    2016/01/16 11:11:42
    Owszem,znajdziesz mnie na Facebooku:,umie robić wiele,ale załamałam się ostatnio na niby prostym różowym sweterku,a jednak klapa,może znajdzie się ktoś i mi pomoże.Robię bajkowe czapki,sukienki dla lalek Barbie,sweterki,serwetki,poncza szydełkowe duże, małe itd........Wzeszłym roku zorganizowałam wystawę,pozdrawiam miło i serdecznie.
    -
    splocik
    2016/01/16 13:56:56
    Stokrotka56 - napisz do mnie maila.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń