środa, 7 lipca 2010

Oczka spuszczone, zgubione czy przeciągnięte

Ciągle przewijają się pytania dotyczące oczek spuszczanych, gubionych albo pojedynczego bądź podwójnego spuszczenia oczek.
Odpowiadałam wielokrotnie na takie pytania zadawane czasami gdzieś w komentarzu, ale najczęściej powtarzało się ono w mailach.

Postanowiłam napisać na ten temat notkę i zobrazować operację fotkami, tym bardziej, że ta foto-instrukcja posłuży mi do opisu splotu odtworzonego na czyjąś prośbę.

Często w opisach spotyka się różne określenie oczek spuszczanych.
Raz jest to oczko zgubione, raz oczko spuszczone, a innym razem pojedyncze spuszczenie albo pojedyncze przeciągnięcie.
Pogubić się można - po prostu!
Za każdym razem jest to sytuacja, gdy przy przerabianiu dwóch oczek razem, oczko górne ma pochylać się w lewo, bo zwykle jest tak, że przerobienie dwóch oczek razem na prawo sprawia, że górne oczko pochylone jest w prawą stronę - wyjątek stanowi przerobienie dwóch oczek razem od tyłu (jak oczko przekręcone).

Przedstawiam sytuację na lewej stronie roboty, by przyjrzeć się ułożeniu oczka prawego (pochylenie w lewo) po przeciągnięciu.

1. Zdejmujemy bez przerobienia oczko A, jak do przerobienia na prawo.


2. Przerabiamy na prawo kolejne oczko i powstaje nowe oczko B.


3. Zdjęte bez przerobienia oczko A chwytamy drutem (jak na fotce) i przenosimy na nowe oczko B. Oczko A przy tym nieco rozciągamy.
Tej właśnie operacji dotyczy określenie przeciągania oczka, jakie spotykamy w opisach splotów.


4. Po przeniesieniu oczka A na oczko B (lewy drut przeniosłam do tyłu w celu przejrzystości widoku), wysuwamy drut z oczka A.


5. Na oczku B znajdują się dwa oczka z poprzedniego rządka w taki sposób, że górne oczko A pochylone jest w lewo.
Tak zostało wykonane spuszczenie (zgubienie) oczka zwane też jako pojedyncze spuszczanie (przeciągnięcie).


W przypadku spuszczenia podwójnego (albo inaczej podwójnego przeciągnięcia), zdejmujemy z drutu dwa oczka razem, jak do przerobienia na prawo.
Następnie przerabiamy trzecie z kolei oczko na prawo i na to nowe oczko przenosimy zdjęte wcześniej oba oczka.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    Gość: Zuziczka,
    2011/01/08 22:09:29
    Dzięki serdeczne! :) Zaczęłam robić właśnie szalik, gdzie podwójne przeciągnięcie wyjaśnione było nieco inaczej, przez co szaliczek zaczął niepokojąco się rozszerzać. Tak o tym rozmyślałam, co tu jest nie tak, że zorientowałam się rano, że zamiast pościelić łóżko, rozebrałam kołdrę z poszewki ;)
    -
    splocik
    2011/01/12 09:35:46
    Zuziczka - miło Cię gościć :) Czasami niewielki błąd w opisie prowadzi do dużego błędu w robótce. Często rozwiązuję takie zagadki. Cieszę się, że moja instrukcja naprowadziła Cię na dobre tory :) Ubawiłam się Twoim zdaniem o ścieleniu łóżka :)))))
    Czy mogę gdzieś podziwiać Twoje prace??
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: ewel,
    2012/02/09 19:48:08
    Pomogłaś! :)
    -
    splocik
    2012/02/10 17:25:49
    Ewel - miło mi :))
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń