czwartek, 26 marca 2009

Wiosenne tulipany czy śnieżyce

Już nie pamiętam jak dawno robiłam ten splot, ale na pewno w minionym stuleciu, gdy była moda na kwiatki, listki tudzież inne wyrabiane w dzianinie motywy roślinne. Teraz jest powrót do tamtych klimatów, ale w nieco unowocześnionej wersji.

Poszukując dla kogoś pewnego ażurku natrafiłam na ten splot, który przywołał wspomnienia - miłe wspomnienia ciepłej wiosny, gdy ucząc się do jakiegoś egzaminu (nad rzeką, na kocu), robiłam bluzkę z cienkiej bawełny.
Egzamin został zaliczony, a bluzka stała się moją ulubioną w tym sezonie.

Bluzka składała się z dwóch prostokątów, które w dolnej i górnej części miały pliski ściągaczowe.
Jak zatem nie trudno domyśleć się, podkrój szyi, to było coś na kształt łódki.
Takie wykończenie przy szyi stosowałam wiele razy  - ma ono dobre cechy.
Przede wszystkim jest proste, ale najlepiej wygląda w wyrobie wykonanym z cienkiej włóczki.

Wracając do splotu.
Tak wspominając, pomyślałam, że może dziane śnieżyce/tulipanki pożegnają zimę, która nie bardzo ma ochotę nas opuścić, a powitają wiosnę, piękną i ciepłą, i kolorową.

45. Śnieżyce


 
Liczba oczek podzielna przez 8 +7 + 2 oczka brzegowe.

Rz. 1 - 1 brzeg., *1 lewe, 5 prawych, 2 lewe*, 1 lewe, 5 prawych, 1 lewe, 1 brzeg.;
Rz. 2 - 1 brzeg., 1 prawe, 5 lewych, 1 prawe, *2 prawe, 5 lewych, 1 prawe*, 1 o. brzeg.;
Rz. 3 - 1 brzeg., *1 lewe, 2 razem - jak oczko zgubione (pierwsze zdjęte bez przerobienia, drugie przerobione na prawo, oczko zdjęte przeciągnąć na przerobione), 1 prawe, 2 razem na prawo, 1 lewe, z jednego oczka zrobić 5 oczek*, 1 lewe, 2 razem - jak oczko zgubione, 1 prawe, 2 razem na prawo, 1 lewe, 1 brzeg.;
Rz. 4 - 1 brzeg., 1 prawe, 3 lewe, 1 prawe, *1 lewe, 3 prawe, 1 lewe, 1 prawe, 3 lewe, 1 prawe*, 1 brzeg.;
Rz. 5 - 1 brzeg., 1 dobrane, *1 lewe, 3 oczka skrzyżowane od przodu razem na prawo (TUTAJ - rys. A), 1 lewe, 1 prawe, 3 lewe, 1 prawe*, 3 oczka skrzyżowane od przodu razem na prawo, 1 lewe, 1 dobrane, 1 brzeg.;
Rz. 6 - 1 brzeg., 1 lewe, 1 prawe, 1 lewe, 1 prawe, *1 lewe, 3 prawe, 1 lewe, 1 prawe, 1 lewe, 1 prawe*, 1 lewe, 1 brzeg.;
Rz. 7 - 1 brzeg., 1 dobrane, *5 prawych, 3 lewe*, 5 prawych, 1 dobrane, 1 brzeg.;
Rz. 8 - 1 brzeg., 1 prawe, 5 lewych, *3 prawe, 5 lewych*, 1 prawe, 1 brzeg.
Powtarzać te 8 rzędów. 

*****

Ponieważ części mojej bluzki miały ściągacze na dole i na górze, odwróciłam dół do góry i otrzymałam splot z efektem tulipanów - jak na tej fotce.
Tym sposobem z jednego splotu otrzymałam dwa różne.
Nie mogę robić (chwilowo) na drutach, więc nie wykonałam próbki, ale wykorzystałam fotkę, którą miałam w swoich kserowanych zbiorach splotów.




1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    gaga1957
    2009/03/28 18:26:30
    O rety, nauki ciąg dalszy. Mam nadzieję że wakacje też będą.
    -
    splocik
    2009/03/29 14:49:15
    Gaga - wakacje ma moja prawa rączyna, więc tematy zastępcze pojawiać się będą tutaj przez jakiś czas.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    hrabina.ee
    2009/03/31 09:00:27
    Tematy zastępcze, jak je nazwałaś, są ciekawe i dla wielu inspirujące i uczące nowych rzeczy. Sama mam chęc wypróbowac wiele ze wzorów, które tu pokazujesz, tylko doba nie chce mi "pójść na rękę" i się nieco wydłużyć.

    Anna
    -
    splocik
    2009/04/02 15:36:14
    Hrabina - mam nadzieję, że tematy zastępcze będą inspirować i uczyć. Tylko, że notki nie będą zawierały takich fotek, które pomagają wyjaśnić pewne problemy.
    A sama wiesz, że fotki stanowią dużą pomoc przy wszelkich objaśnieniach.
    I nie chciej, by doba poszła Ci na rękę, bo może zrobić psikusa i tak jak mi - rękę unieruchomić :))
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń