poniedziałek, 20 listopada 2006

Komplecik clapotisopodobny

Skończony komplecik już pojechał do studentki.
Tym razem zdążyłam wykonać zdjęcia.
Nie tak, jak w przypadku męskiego swetra, który był zrobiony z tej samej włóczki i splotem prążkowym, takim jak w granatowym bolerku.

Szal ma długość 2, 40 m, szerokość 35 cm.
Wyszło na niego dokładnie 200g włóczki "Tęcza"


Czapka jest zrobiona w taki sposób, że dolny brzeg jest swobodnie wywijany, przez co można nosić ją na dwie strony.

Jedna strona czapki ma na wywinięciu lewe oczka.


Druga strona ma na wywinięciu prawe oczka.


Tak samo jest w przypadku mitenek - są dwustronne i mają zahaczenie na palec środkowy.

Raz można założyć mitenki tak, by na wierzchu były lewe oczka.


Innym razem można mieć na wierzchu prawe oczka.


Na czapkę i mitenki wyszło 100g włóczki.
Po wykonaniu i wykończeniu kompletu zostało mi 1,5 m włóczki.

Teraz poświęcę więcej czasu na przygotowanie ozdób świątecznych.
Pozostałe do zrobienia szaliki i rękawiczki, będę wykonywać na zmianę z ozdobami.

Chwilkę po opublikowaniu notatki otrzymałam kilka maili z prośbą o opis wykonania szalika i czapki - sprężyłam się więc i teraz (po trzech godzinach) zamieszczam poniższy dodatek.

Opis szalika znajduje się we wcześniejszej notatce.

Opisu czapki nie sporządzałam, ponieważ robiłam na wyczucie, na bazie opisu
szalika.
Napiszę więc ogólne wskazówki, jak wykonać czapkę.
Do tego celu posłużę się rysunkiem.



Segment 1 - wykonać w całości, jak dla szalika;
Segment 2 - wykonać tyle rządków, aby w wyniku czynności (wg opisu szalika): "Po prawej stronie roboty pierwsze dwa oczka przerobić razem na prawo (jak oczko przekręcone)”, krótki bok (A) osiągnął kilka cm.
Natomiast bok (B), na którym wykonujemy 2 oczka z jednego, powinien osiągnąć (łącznie z długością segmentu 1) taką długość jak obwód głowy.
Teraz należy przystąpić do wykonania segmentu 3.
Segment 3 - wykonać w całości, jak dla szalika.

Skończoną dzianinę należy zszyć ściegiem płaskim w taki sposób, aby bok B był dołem czapki, który będzie wywijany.
Od strony boku A (po prawej stronie roboty) nabrać na druty pończosznicze lub druty z żyłką parzystą liczbę oczek, które należy przerabiać do końca roboty jako oczka prawe.

Liczbę oczek podzielić na równe części (5-6) i począwszy od drugiego okrążenia (Rząd 2), należy gubić oczka zawsze w tych samych miejscach.
Rząd 1:  wszystkie oczka prawe.
Rząd 2: *2 oczka prawe razem, X oczek prawych* - X oznacza, że należy przerobić oczka prawe do końca wydzielonej części.
Powtarzać te 2 rzędy.
Ostatnie oczka (po jednym z każdej części) zebrać na nitkę, którą należy zaciągnąć i zakończyć, zabezpieczając przed spruciem.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    eva66
    2006/11/20 20:54:33
    Mój clapotis też jest z Tęczy, więc dodatkowo mogę sobie wyobrazić jaki ten komplecik jest miły w noszeniu!
    -
    moteczek
    2006/11/21 17:42:02
    Wiedziałam, że pracujesz nad czymś ciekawym, ale żeby od razu takie cuda!
    Rewelacyjny komplecik i jakem Moteczek mówię Ci, że przekopiuję Twój pomysł ze wszystkimi jego szczegółami w najbliższym czasie (muszę jedynie do następnego wtorku poczekać na kasę).
    Pozdrawiam cieplutko
    -
    splocik
    2006/11/22 14:53:20
    Eva - komplecik jest bardzo mięciutki, bo włóczka nie zawiera domieszki wełny.

    Moteczku - kopiuj, kopiuj, rób szybko i noś na zdrowie.
    Ja mam zamówienie na jeszcze dwa kompleciki, ale ich nie będę już tutaj demonstrować.

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    fusilla
    2006/11/22 18:50:09
    Kochany Splociku! Znowu mam prośbę. Sweter zrobiony, ale zostało jeszcze prawie 110g moheru! Widziałam gdzieś yakie fajne boa - szaliczek. Nie wiem czy to na drutach, czy szydełkiem i jak się osięga ten efekt wirowych kół! Pomóż i podaj proszę, jak toto się robi! Bedę wdzięczna! Serdecznie pozdrawiem!
    -
    splocik
    2006/11/22 19:45:59
    Fusilla - ja nie robiłam szaliczka boa. Poczytaj na forum. forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=15333&w=51513847&v=2&s=0
    Forumowiczki opisują swoje zmagania z szaliczkiem boa.
    Myślę, że skorzystasz z tych wypowiedzi i poczwalisz się swoim dziełem.
    Pokaż sweterek - jestem bardzo ciekawa efektu.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    splocik
    2006/11/22 19:51:07
    Fusilla - tutaj masz jeszcze wypowiedzi forumowiczek o szaliczku boa na drutach:
    forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=15333&w=51599270&v=2&s=0

    Pozdrawiam.
    -
    fusilla
    2006/11/23 10:46:48
    Splociku! Jesteś niezawodna! Juz wszystko wiem. A swetra nie pokaże, bo nie mam aparatu fotograficznego. Nawet gdybym miała, to nie umialabym wkleić do bloga, bom w tej materii okrutne beztalencie. Ale robiłam nie na oczkach prawych ( jakoś mi nie chciało wychodzić ), ale na lewych i musze Ci powiedzieć, że efekt przeszedł najsmielsze moje oczekiwania. Po lewej stronie stworzył sie jakby wzór żeberkowy. Super! Buziaczki Kochana!
    -
    ela.elk
    2006/11/24 08:03:49
    To jest już typowe uzależnienie!!! Cudowne polskie capotisowe modyfikacje :o))) Komplecik świetny! Właścicielka będzie na pewno zachwycona :o)).
    -
    splocik
    2006/11/24 14:05:39
    Fusilla - a to dopiero wzbudziłaś we mnie ciekawość.
    Może masz jakiś scaner pod ręką. Jeśli tak, wrzuć kawałek, zeskanuj i wyślij na pocztę.

    Elu - dziękuję. Masz rację to jest uzależnienie. Ja jestem uzależniona od drutów, szydełka i komputera. To są bardzo miłe uzależnienia.

    Pozdrowionka.
    -
    fusilla
    2006/11/24 19:34:16
    Splociku! Nie mam skanera! Ale spróbuje przez niedzielę stworzyć opis jak to robiłam, skąd te żeberka~. Może się uda! To Ci podeślę ten opis!

    OdpowiedzUsuń