wtorek, 7 listopada 2006

Coś dla domowych kwiatów



Gdy w domu jest zbyt mało miejsca dla kwiatów, które bardzo lubimy, a nie chcemy się ich pozbywać, wtedy możemy stworzyć ogródki wiszące. Kiedyś takich ogródków zrobiłam kilkanaście -  dla siebie i znajomych. Ja mam ich obecnie 6 szt. - a było więcej. Do ich wykonania wykorzystałam opis dla ogródka podwójnego - modyfikowałam go tak, aby każdy mój ogródek był nieco inny. Nawiasem mówiąc węzłami makramy można wyczarować niezłe cudeńka (naszyjniki, bransoletki, paski, torebki, makatki, chodniczki ...). Makrama ma także coś wspólnego z koronkami frywolitkowymi - węzeł frywolitkowy. Choć czasy "świetności" i "wzięcia" na wyroby makramowe minęły, to jednak stosując różne materiały, można z powodzeniem wykonać coś fajnego do wystroju swojego mieszkania. Zachęcam do skorzystania z poniższej propozycji i życzę wspaniałej zabawy z makramą.

OGRÓD WISZĄCY


(fotka ampli oraz fotki węzłów pochodzą ze starej składanki z opisami)
Długość:  ok. 80 cm
Materiały:
Biały (lub kolorowy) sznurek grubości 2 mm, 4 drewniane okrągłe korale wiel­kości włoskiego orzecha, l kółko metalowe o średnicy ok. 4 cm.

Odmierzyć:
8 sznurków po 520 cm, l sznurek 100 cm (na dwie opaski i zawieszenie do kółka)

Rodzaje węzłów:
a) szczytowy podwójny

b) podwójny falisty

c) tkacki płaski

d) perełka

e) żebrowy

f) tkacki płaski naprzemianległy

g) opaska


Wykonanie:
Na kółko (trzymane poziomo) nałożyć sznurki podwójnym węzłem szczytowym (rys. a). Na zwisających 16-tu sznurkach wykonać 4 słup­ki z węzła falistego (rys. b) dł. 8 cm. Dwa sznurki rdzenia (każdego słupka) przewlec przez otwór w koralu, pozostałe sznurki oplatają koral. Pod każdym koralem wykonać słupek z węzłów tkackich płaskich (rys. c) długości 8 cm, następnie perełkę (rys. d).  Pod perełką zamienić sznurki rdzenia ze sznurkami oplatającymi (w celu utrzymania jedna­kowej ich długości) i wykonać 14 cm słupka węzłem falistym, następnie węzeł żebrowy (rys. e) na czterech sznur­kach ukośnie zygzakiem w dół na długość 13 cm. Pod spodem znów perełka i po zamianie sznurków (po perełce) wykonać słupek dł. 10 cm z węzłów tkackich płaskich. Węzły te wykonać na­leży na każdych czterech sznurkach. Następnie robić koszyczek - pojemnik na doniczkę. Na 16-tu sznur­kach wiązać węzeł tkacki płaski naprzemianległy (rys. f) w trzech rzędach. Odległość między rzędami zależy od wielkości doniczki, którą chcemy w nim umieścić. Większa odległość – dla większej doniczki. Potem zebrać wszystkie sznurki razem i wykonać bardzo ciasną opaskę (rys. g). Końcówki si­zalu rozczesać drucianą szczotką. Wyczesany sizal (ten ze szczotki) zwinąć w kłębek i umieścić w środ­ku frędzla; pod spodem związać jeszcze jedną opaskę, końcówki równo przyciąć. Do górnego kółka między węzły szczytowe przywiązać 4 sznurki węzłem nad ręką, tak aby powstała pętla do zawieszenia makramy na haku.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    hanula1950
    2005/11/11 13:29:58
    Bardzo fajne, ale dla mnie za trudne!Pozdrawiam świątecznie!
    -
    splocik
    2005/11/11 19:56:51
    Ja też kiedyś tak myślałam, dopóki nie spróbowałam.
    Pozdrawiam
    -
    Gość: eliza,
    2007/02/08 12:52:00
    Też kiedyś robiłam takie kwietniki.Dziś już o tym zapomniałam.U mojej mamy jeszcze taki jeden wisi.To bardzo łatwo i szybko się robi,jak pamiętam trochę bolały mnie ręce bo mocno zaciskałam sznurki.
    -
    Gość: ,
    2008/02/21 11:03:42
    Hej widzę twoje wyczyny w dziedzinie makramy i mam pytanko:
    Czy wiesz może jak się robi węzeł "ringabulin"?
    Pozdrawiam i działaj dalej bo twoje prace są śliczne.....
    pozdrawiam Kati
    Ps.pisz na e-mail; Kati0025@interia.pl
    -
    urszula-60
    2008/10/02 23:14:27
    Ciekawe i pomysłowe.Kiedyś ,kiedyś tez probowałam ale do dziś nie wiem o co chodzi.
    -
    Gość: , ami126
    2009/03/17 09:50:00
    a jak zrobic opaske na reke z napisem???
    -
    splocik
    2009/04/22 15:27:33
    Z jakichś powodów (nie pamiętam jakich) umknęły mi ostatnie komentarze.
    Zatem odpowiadam teraz.

    Eliza - u mnie kilka leży gdzieś w szufladzie, ponieważ zmieniłam wystrój. Faktycznie - nie są trudne do zrobienia, ale sznurek trzeba dobrze zaciągać i ręce mogą boleć, czego nie odczuwa się przy makramie lekkiej - z włóczki lub grubszych nici.

    Kati - nie znam tego węzła, ale zaintrygował mnie i spróbuję go odszukać w moich zasobach (może gdzieś jest?)

    Urszula-60 - dziękuję :) Kiedyś robiłam więcej ze sznurka, a dziś wracam do makramy lecz tej lekkiej z włóczki.

    Gościu - nie robiłam opasek na rękę, ale zastanowię się nad tematem :)

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: wlkp,
    2010/10/15 12:28:44
    Jestem pod wielkim wrażeniem i nawet chciałbym pewne sztuczki poznać tyle tylko że to czarna magia dla mnie. Gratuluję
    -
    Gość: zychter,
    2012/10/27 12:06:40
    Bardzo piękne wykonanie ale ja w życiu sama tego nie zrobię może mogłabym zamówić takie trzy wiszące kwietniki. Pozdrawiam ,gratuluję talentu
    -
    splocik
    2012/10/27 14:59:34
    Dziękuję bardzo, moim Gościom za miłe komentarze. Przyznam, że dawno już nie robiłam ampli, bo po prostu nie były mi potrzebne :))
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: SŁAW,
    2013/02/06 23:15:32
    Podoba mi się bardzo, jakkolwiek wpadłem na ta strone ,,przypadkiem,,.Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego i dużej WENY TWÓRCZEJ .
    -
    splocik
    2013/10/20 14:55:39
    Miło mi. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń