środa, 25 listopada 2009

Groszki albo grudki

Jakoś nie pasuje mi nazwa guzki - wolę grudki albo groszki.

Jak wykonać taki element wystający z dzianiny?
To pytanie zadają najczęściej początkujące dziewiarki, ale zdarzają się też pytania od zaawansowanych robótkowiczek.

Ostatnio pojawiło się to pytanie w komentarzach oraz w mailu, więc spróbuję przybliżyć temat.

Przedstawiam to w kolejnych krokach - strzałka wskazuje opisaną sytuację.

Krok 1
Na jednym oczku wykonujemy 3, 5 lub 7 oczek - im więcej oczek, tym grudka jest większa.
Ja wykonałam grudkę z 5 oczek.

Pierwsze oczko przerabiamy wkłuwając prawy drut od tyłu (jak do oczka przekręconego).


Krok 2
Przeciągamy zagarniętą nitkę, ale nie zdejmujemy oczka z lewego drutu.


Krok 3
Przerabiamy to samo oczko, wkłuwając drut od przodu.
Przeciągamy nitkę i nadal nie zdejmujemy oczka z lewego drutu.


Krok 4
Wykonujemy trzecie oczko w sposób pokazany w kroku 1.


Krok 5
Wykonujemy oczko czwarte, jak w kroku 2 oraz oczko piąte jak w kroku 1.
Mamy 5 oczek wykonanych w jednym oczku.


Krok 6
Przełożyłam oczka na dodatkowy drut - dla przejrzystości fotek.

Przerabiamy te pięć oczek:
1 rz. - wszystkie oczka lewe,
2 rz. - wszystkie oczka prawe,
3 rz. - wszystkie oczka lewe.


Krok 7
5 rz. - dwa oczka przerabiamy razem na prawo, wkłuwając drut od przodu.


Przeciągamy zagarniętą nitkę, po czym robimy 1 oczko prawe i znów 2 oczka razem na prawo. W efekcie - na drucie są 3 oczka.


Krok 8
6 rz.
- trzy oczka przerabiamy razem na lewo wkłuwając drut od tyłu.


Przeciągamy zagarniętą nitkę.

Taki jest efekt wykonania ośmiu powyższych kroków.


Krok 9
Oczko przekładamy na prawy drut i kontynuujemy przerabianie rządka oczek prawych


Tak prezentują się grudki w dzianinie.


Uwaga!

Grudka B
wykonana została sposobem opisanym wyżej.
Grudki A wykonałam też tym sposobem, z tą różnicą,  że w trzech rządkach kroku 6 uwzględniłam oczka brzegowe.

Grudki A wyszły "zgrabniejsze" - jest to dobry sposób przy większych grudkach (z 7 lub 9 oczek).

Opisałam mój sposób wykonania grudek w dzianinie, ale zapewne są jeszcze inne sposoby, jak to bywa w przypadku różnych splotów dziewiarskich.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    monawmona
    2009/11/25 11:27:10
    Jesteś niezastąpiona , dzięki Twoim kursikom nareszcie wiem jakie błędy popełniam i uczę się nowych splotów. Dziękuje po stokroć . Pozdrawiam. Monika
    rekodzielamonawmony.blogspot.com/
    -
    fusilla
    2009/11/25 20:47:07
    A ja, jakobyładziewiarka, podziwiam Cię szczerze i pozdrawiam pięknie! :-)))
    -
    splocik
    2009/11/29 15:16:12
    Monawmona - dziękuję za miłe słowa :) Miło wiedzieć, że komuś przydaje się to, o czym piszę :)

    Fusilla - dziękuję pięknie :)))

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Ewa,
    2014/01/12 13:52:56
    No wreszcie wiem jak zrobić tego bobka!!! Dziekuję . Ewa
    -
    splocik
    2014/01/18 12:12:20
    Ewa - miło mi, że pomogłam moją instrukcją. :)
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: ela-god
    2014/02/09 16:50:47
    wielkie podyiekowania
    -
    splocik
    2014/02/11 17:20:20
    Ela-god - miło mi, że moja instrukcja okazała się pomocna. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń