niedziela, 29 stycznia 2006

Zaczynamy ażurki

Trzy bardzo łatwe ażurki.
W oczekiwaniu na wiosnę można własnoręcznie zrobić sweterek ażurowy.
Mój sweterek czerwono-czarny wykonałam kilka lat temu, ale do dziś bardzo go lubię.


Do jego wykonania zastosowałam dwa sploty ażurowe. Czarną włóczką wykonałam DASZKI, zaś czerwoną - ŁAMANE. Mimo, że na zdjęciu (wyżej) ażur na czarnym tle nie jest widoczny, to jednak na sylwetce prezentuje się całkiem dobrze. Dodatkowe zdjęcie próbki  z  jasnej włóczki dokładnie pokazuje, jak wygląda splot DASZKI. Splot z włóczki czerwonej jest dość wyraźny dlatego nie zastosowałam dodatkowej próbki. Generalnie, sploty ażurowe są bardziej widoczne w wyrobach wykonanych z jasnych włóczek
Ażurowy sweterek wykonany z cienkiej włóczki jest bardzo przewiewny.
Ściągacze i pliska przy szyi wykonane są ściągaczem podwójnym

10. DASZKI

 
Liczba oczek podzielna przez 15 + 2 o. brzeg.
Rz. 1 - 1 o. brzeg., *5 lewych, 5 prawych, 5 lewych*, 1 o. brzeg.
Rz. 2 i wszystkie rzędy parzyste - oczka prawe przerabiać na prawo, oczka lewe na lewo
Rz. 3 - 1 o. brzeg., *4 lewe, 1 prawe zgubione, 1 prawe, 1 narzut, 1 prawe, 1 narzut, 1 prawe, 2 oczka razem na prawo, 4 lewe*, 1 o. brzeg.
Rz. 5 - 1 o. brzeg., *3 lewe, 1 prawe zgubione, 1 prawe, 1 narzut, 3 prawe, 1 narzut, 1 prawe, 2 razem na prawo, 3 lewe*, 1 o. brzeg.
Rz. 7 - 1 o. brzeg., *2 lewe, 1 prawe zgubione, 1 prawe, 1 narzut, 5 pra­wych, 1 narzut, 1 prawe, 2 razem na prawo, 2 lewe*, 1 o. brzeg.
Rz. 9 - 1 o. brzeg., *1 lewe, 1 prawe zgubione, 1 prawe, 1 narzut, 7 pra­wych, 1 narzut, 1 prawe, 2 razem na prawo, 1 lewe*, 1 o. brzeg.
Rz. 11 - 1 o. brzeg., *1  prawe zgubione, 1  prawe, 1  narzut, 9 prawych, 1 narzut, 2 razem na prawo*, 1 o. brzeg.
Rz. 12 - oczka prawe przerobić na prawo, lewe na lewo.
Powtarzać te 12 rzędów.

11. ŁAMANE W PIONIE (czerwona włóczka)


Liczba oczek podzielna przez 11 + 5 + 2 o. brzeg.
Rz. 1 - 1 o. brzeg., *6 prawych, 1  narzut, 3 prawe, 2 razem na prawo*, 5 prawych, 1 o. brzeg.
Rz. 2 i wszystkie rzędy parzyste - oczka lewe - narzuty też przerabiać na lewo
Rz. 3, 5, 7, 9 - jak rz. 1
Rz. 11 - 1 o. brzeg., 1 prawe, *6 prawych, 1 narzut, 3 prawe, 2 razem na prawo*, 4 prawe, 1 o. brzeg.
Rz. 13 - 1 o. brzeg., 2 prawe, *6 prawych, 1 narzut, 3 prawe, 2 razem na prawo*, 3 prawe, 1 o. brzeg.
Rz. 15 - 1 o. brzeg., 3 prawe, *6 prawych, 1 narzut, 3 prawe, 2 razem na prawo*, 2 prawe, 1 o. brzeg.
Rz. 17 - 1 o. brzeg., 4 prawe, *6 prawych, 1 narzut, 3 prawe, 2 razem na prawo*, 1 prawe, 1 o. brzeg.
Rz. 18 - oczka lewe .
Powtarzać te 18 rzędów.
Uwaga: splot ten powoduje lekki skos dzianiny.

Kiedyś robiłam 11-letniej panience rozpinany sweterek poniższym splotem (nr 11)  i muszę przyznać, że bardzo pięknie prezentował się na tej małej ślicznotce.
Ażurowe pasy powodują, że dzianina zachowuje się jak lekki ściągacz i tych lewych oczek prawie nie widać. Pasy można oddalić od siebie zwiększając liczbę oczek lewych między pasami (w opisie - po gwiazdce są 2 o. lewe).
Można zastosować 2-3 pasy ażuru z jednej strony (np. lewego boku) swetra.  Jak widać ja lubię asymetrię i sporo moich wyrobów ma taki właśnie charakter.
Splot ten można z powodzeniem zastosować do wykonania kamizelki.

12. PASY PIONOWE

 
Liczba oczek podzielna przez 9 + 2 + 2 o. brzeg.
Rz. 1 - 1 o. brzeg., *2 lewe, 1  prawe zgubione, 1  narzut, 3 prawe, 1  na­rzut, 2 oczka razem na prawo*, 2 lewe, 1 o. brzeg.
Rz. 2 - oczka  prawe przerabiać na  prawo,  oczka  lewe na  lewo,  narzuty też przerabiać na lewo
Rz. 3 - 1 o. brzeg., *2 lewe, 2 prawe, 1 narzut, 3 oczka razem na prawo, 1 narzut, 2 prawe*, 2 lewe. 1 o. brzeg.
Rz. 4 - jak rz. 2.
Powtarzać te 4 rzędy.

O oczkach przerabianych razem i narzucanych pisałam wcześniej.
Opisane sploty należą do prostych ażurów i myślę, że każdy potrafiący przerabiać podstawowe oczka, wykona je bez trudu.
W następnej notce przedstawię 4 inne - proste sploty ażurowe, które wykorzystywałam do zrobienia sweterków - prezentów. Niestety nie mam fotek tych sweterków.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    Gość: iza, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/12/02 01:22:53
    witam :) próbuję zrobić ładny szal z takiej srebrnej cienkiej włóczki , kiedyś byłam mała nauczyla mnie pewna panie zaczynać i robić lewe oczka i prawe
    nie było nic o gubieniu i dodawaniu oczek. Dziękuję za te informacje. zastanawiam się czy ten trzeci ażurek będzie ciekawie wyglądał na szalu. Pozdrawiam serdecznie iza
    -
    splocik
    2009/12/02 14:33:40
    Iza - miło, że możesz nauczyć się czegoś ode mnie :)
    Ażurek trzeci jest trochę elestyczny (podobnie do ściągacza), ale przy napięciu na mokro i pozostawieniu do wyschnięcia (niektórzy nazywają to blokowaniem)elastyczności ubywa.
    Szal może być całkiem ładny.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: iza, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/12/02 14:55:38
    Witam raz jeszcze, mam małe wątpliwości , czym się różni oczko
    zgubione od 2 prawych razem ?
    -
    splocik
    2009/12/02 20:39:16
    Iza - w notce dotyczącej gubienia oczek, pod obrazkami dotyczącymi oczek robionych razem w prawo i w lewo wskazałam wyraźnie, jak ma wyglądać oczko prawe zgubione.
    Praktycznie wykonujesz je tak: zdejmujesz oczko z lewego drutu, jak do przerobienia na prawo, kolejne oczko przerabiasz na prawo, a oczko uprzednio zdjęte bez przerobienia przeciągasz na nowo powstałe oczko.
    Były to moje początki pisania blogu, więc bywają niedociągnięcia w opisach.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń