czwartek, 26 stycznia 2006

Nie każdy lubi czapkę, ale beret...

Osobiście nigdy nie lubiłam nosić czapki.
Zwykle było tak: wychodzę z domu do szkoły - Mamusia pyta: a gdzie czapka?
Wpadłam więc na genialny pomysł: wychodziłam w czapce, a gdy znikałam z pola widzenia, zdejmowałam ją i wrzucałam do torby.
Kiedy tak złożyło się, że modne stały się berety, jakoś mi się odmieniło. Stwierdziłam, że co jak co, ale w berecie jest mi lepiej, szczególnie tak z ukosa - na jedno ucho.
Dziś mam jedną czapkę z daszkiem, jeden beret, a i tak wolę kaptur - ten najczęściej mam ze sobą.

Wychodząc naprzeciw tym, którzy uważają, że w czapce im "nie do twarzy" i szukając czegoś innego trafiają do mnie, proponuję wykonać beret, który wraca do łask i jest bardziej "twarzowy".
Taki właśnie beret (kiedyś) zrobiłam sobie i muszę przyznać, że bardzo go lubiłam. Może więc ktoś wykona go dla siebie i też polubi takie nakrycie głowy.
Jako wykończenie, na czubku, można zrobić tzw. "antenkę", pompon (pomponiki) lub pędzelek (pędzelki).


 Oto on:

Surowiec: 150 g włóczki (wełna 100% podwójna lub w mieszance - z przewagą wełny)
Druty: nr 2,5 i 3,5
Sploty: "plaster miodu" i ściągacz pojedynczy
Próbka: 5x5 cm = 9 oczek i 15  rzędów
Wymiary: obwód głowy 54-56 cm

SPLOT "plaster miodu" 


 
Liczba oczek parzysta.
Rz.1 - oczka prawe
Rz.2 - 1 o. brzeg., *1 o. prawe, 1 narzut, 1 o. przełożone bez przerabiania - nitka z tyłu*, 1 o. brzeg.
Rz.3 - 1 o. brzeg., *1 o. prawe, narzut przełożyć bez przerabiania na prawy drut - nitka z tyłu, 1 o. prawe*, 1 o. brzeg.
Rz.4 - 1 o. brzeg., *nitkę przełożyć do przodu, 1 narzut, 1 o. przełożone bez przerabiania, przerobić  kolejne oczko na prawo razem z narzutem z poprzedniego rzędu*, 1 o. brzeg.
Rz.5 - 1 o. brzeg., *2 o. prawe, narzut przełożyć bez przerabiania - nitka z tyłu*, 1 o. brzeg.
Rz.6
 - 1 o. brzeg., *przerobić kolejne oczko na prawo razem z narzutem z  poprzedniego rzędu, nitkę przełożyć do przodu, 1 narzut, 1 o. przełożone bez przerabiania, *, 1 o. brzeg.
Powtarzać od 3 rzędu.

Uwaga:
narzuty w tym splocie powstają poprzez  narzucanie włóczki od przodu do tyłu roboty na oczko przekładane bez  przerabiania.


 
WYKONANIE  BERETU
Na druty nr 2,5 narzucić 82 oczka i przerobić ściągaczem pojedynczym 6 rzędów.
Następnie zmienić druty na nr 3,5 i dodać w jednym rzędzie 20 oczek.
Przerabiać splotem "plaster miodu" 31 rzędów. Następnie za­cząć gubić oczka.
Zasada gubienia oczek w środku rzędu w tym splocie jest następująca: należy po lewej stronie roboty przerobić razem na prawo oczko z narzutem i znajdujące się za nim oczko samotne. Następne oczko z narzutem i oczko pojedyncze przełożyć na prawy drut bez przerabiania. W następnym rzędzie, po prawej stronie roboty, oczko to przerobić na pra­wo razem z oczkiem nie przerobionym i narzuconą nitką - przed przełoże­niem na prawy drut narzutu - powstałego w poprzednim rzędzie.
W opisany sposób należy w rzędzie 32 zgubić równomiernie 8 oczek i w rzędzie 33 również 8 oczek.
Dalej przerobić 2 rzędy prosto i znów zgubić po 8 oczek w rzędach 36 i 37.
Dalej przerabiać następująco: 2 rzędy prosto i zgubić po 6 oczek - kolejno w rzę­dach 40 i 41; znów 2 rzędy prosto i zgubić po 6 oczek w rzędach 44 i 45; następne 2 rzę­dy prosto i zgubić po 6 oczek w rzędach 48 i 49.
Następnie zgubić po 6 oczek w rzędach 50 i 51.
Pozostałe 10 oczek zakoń­czyć jako prosty brzeg i zszywając "zmarszczyć" lub zebrać na nitkę i zawiązać.
Brzegi zeszyć ściegiem płaskim.
Dzianiny nie odparowywać, aby nie popsuć "przestrzenności" ściegu.

Gdy skorzystasz z powyższej instrukcji, podaj mój blog (link do notki), jako źródło inspiracji i pomocy do wykonania Twojej robótki.


2 komentarze:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    zielonka33
    2006/11/08 08:50:37
    próbowałam robić ten wzór ale nie wychodzi tak jak na rysunku, czy jest jakiś haczyk przy tym wzorze
    -
    splocik
    2007/02/01 18:17:57
    Zwróć uwagę na sposób wykonania narzutu.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: Magda, *.bb.sky.com
    2008/11/16 03:01:56
    Probowalam wykonac ten wzor ale mi rowniez nie wychodzi jak na zdjeciu. Zamiast plastra miodu wychodzi mi abazur. Co ja robie nie tak?
    Zauwazylam na rysunku ze oczka zdejmowane przy przenoszeniu na drugi drut sa jakgdyby "przekrecone" by wygladaly jak przerobione. Przy zdejmowanu narzutu zrobilam tak samo. Moze dlatego mi nie wyszedl wzor...
    Probowalam juz na rozne sposoby i ciagle nie wychodzi :(
    Magda
    -
    splocik
    2008/11/16 16:14:03
    Magda - puść do mnie maila - spróbuję wyjaśnić inaczej, a rysunek muszę poprawić. Dzięki za zwrócenie uwagi na ten szczegół - bardzo ważny zresztą.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    splocik
    2008/11/27 14:36:30
    Magda - rysunek poprawiłam, a na list odpiszę w najbliższych dniach.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: , *.lodz.msk.pl
    2008/12/18 16:41:49
    Witaj,

    w rzędach 4 i 6 narzut powinien być przed oczkiem przełożonym.
    Rysunek z "kształtem" oczek na prawym drucie jest bardzo pomocny.

    pzdr. Alicja
    -
    splocik
    2008/12/20 11:11:12
    Alicja - masz rację, w praktyce tak wychodzi, choć wszystkie posiadane przeze mnie źródła podają tak, jak w zamieszczonym opisie, czyli za oczkiem zdjętym.
    Pamiętam, że w jednej z książek zrobiłam sobie poprawki, ale być może pisząc tytaj, zapomniałam o nich.
    Nanoszę więc tu poprawkę i sporządzę drugą notkę ze zdjęciami, a obie notki połączę linkami.
    Myślę, że będzie to dobra pomoc dla tych, co chcą wykonać ten splot.
    Dziękuję za odwiedziny i spostrzeżenia.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: , *.lodz.msk.pl
    2008/12/20 15:25:09
    Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko, bym umieściła ten splot na swojej stronie:
    republika.pl/abc_robotek_na_drutach/index.html
    Oczywiście z własnym zdjęciem i rysunkami.

    pzdr. Alicja
    -
    splocik
    2008/12/20 21:16:05
    Alicja - Oczywiście nie mam nic przeciwko, wszak ze splotem tym można spotkać się w literaturze nt. dziewiarstwa ręcznego.
    Puść do mnie maila - mam pewne pytanie.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Gość: , *.lodz.msk.pl
    2008/12/21 13:28:47
    aisha_a@wp.pl
    -
    Gość: , *.chello.pl
    2009/11/04 21:17:49
    Czy może wiesz jak zrobić beret grubym ściegiem warkoczowym? Ten ścieg miodowy wygląda swietnie ale moje dziecko chce grubym ściegiem i nigdzie nie mogę znależć opisu. Pozdrawiam!
    -
    Gość: wandababcia, *.gizycko.mm.pl
    2010/02/26 21:12:36
    Wielkie dzięki - nareszcie zalazłam długo szukany wzór. Wiele lat temu robiłam mnóstwo rzeczy z dzianiny, z upływem czasu moda na dzianinę przeminęła, ja pogubiłam lub powyrzucałam wzory ściegów.
    Obecnie zamarzyłam o sweterku zrobionym plastrem miodu,dawniej miałam sukienkę i garsonkę zrobioną tym właśnie wzorem. Nie mogłam przypomnieć sobie jak go się robiło, ile naszukałam się po znajomych, w czasopismach ,na próżno. Dzisiaj w internecie przypadkowo natknęłam się na tę stronę - szczęście. Jutro zabieram się do roboty.
    -
    splocik
    2010/03/02 19:30:19
    Wandababcia - witaj! Miło mi, że u mnie znalazłaś to, czego szukałaś.
    Czy mogę zobaczyć Twoje gdzieś wyroby?
    Jak postępuje praca nad sweterkiem?
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciąg dalszy komentarzy z poprzedniego miejsca blogowania:

      -
      Gość: jani, *.access.telenet.be
      2012/02/20 17:39:48
      Od dluzszego czasu szukalam tego wzoru .Wreszcie znalazlam ale nie moge z Twojego
      opisu zrobic tak jak powinien wygladac.
      Czy nie moglabs tego przeslac przez Youtube jak ty wlasciwie konkretnie robisz ten bardzo fajny wzor.
      Kiedys umialam go napamiec ale to jest jakies 17 lat temu .
      Z gory serdecznie dziekuje
      Janina
      -
      splocik
      2012/02/20 19:37:50
      Jani - wiele osób robiło ten splot i zaledwie kilka miało z nim problem, dlatego do opisu dodałam dodatek fotograficzny. Zwróć uwagę na dopisek pod notką - tam jest link do fotek. Po dodaniu fotek otrzymywałam informację, że teraz jest bardzo przejrzyście.
      Pozdrawiam ciepło
      -
      Gość: kaska, *.lns4.pie.bigpond.net.au
      2013/08/27 12:36:51
      swietny wzor nie mialam problemow ale gubienie oczek w srodku rzedu w zaden sposob nie wychodzi. czy moge prosic o bardziej dokladne instrukcje?
      -
      Gość: Marzena, *.vf.shawcable.net
      2013/09/17 18:59:21
      Mam pytanie czy mozna ten wzor przeksztalcic na okragle druty zeby robic na okroglo? Jesli tak to jak to zrobc?
      -
      splocik
      2013/10/20 15:30:43
      Kaska - miło mi, że skorzystałaś z mojej notki i opisu. Jak gubić oczka także opisałam - tzreba dobrze się wczytać i postępować dokładnie, jak napisałam, a na pewno wyjdzie.

      Marzena - każdy splot da się przerobić na okrągłe druty, tylko trzeba odpowiednio odwrotnie przerabiać rządek, który normalnie (na dwóch drutach) wykonyje się jako rządek lewej strony.

      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń