sobota, 25 czerwca 2022

Próbki obliczeniowe są ważne - C&K czerwiec

W miesiącu czerwcu, w zabawie C&K, Renia dała zadanie wykonania próbki dzianiny splotem tkanym. 

Próbki splotów dzianin są ważne, jeśli nie wiemy jak rozliczyć liczbę oczek i rządków dla wykonania określonego wyrobu z właśnie kupionej włóczki.
Opis wzoru w czasopiśmie najczęściej wykonany jest przez osobę, która użyła określonej włóczki, o określonej grubości i na drutach dobranych do swojego sposobu dziania.
Każdy robi po swojemu, jedna osoba robi ciasne oczka inna luźne.

By dzianie wyrobu było przyjemnością bez niepotrzebnego (denerwującego) prucia, bo coś wyszło za duże lub za małe, warto poświęcić parę chwil, by wykonać próbkę.
Próbka musi być wykonana z włóczki przeznaczonej na wyrób i drutami, które będą najlepsze do uzyskania odpowiedniej ścisłości oczek.
Po wykonaniu próbki obliczamy liczbę oczek przypadającą na 10 cm szerokości dzianiny oraz liczbę rządków potrzebnych do wykonania 10 cm długości dzianiny.

Kiedyś (pewnie gdzieś pod etykietą Podstawy dziania) pisałam o sposobie obliczania liczby oczek, jaką trzeba nabrać na druty, by uzyskać odpowiednią szerokość dzianiny oraz ile trzeba wykonać rządków, by wykonać odpowiednio głęboki podkrój pach itd., ale tego tematu nigdy nie za wiele. 

Na potrzeby zabawy, wykonałam dwie próbki na dwa sposoby.

Próbki wykonałam z włóczki "Sonata" o grubości tex 340 i składzie 70% bawełna i 30% wiskoza. 
Ponieważ robię luźno, chwyciłam za druty grubości 2,5mm.
 
Pierwsza próbka, to wykonanie oczek tkanych w każdym rządku (nitka po prawej stronie roboty), przy czym po lewej stronie, (nitka również po prawej stronie roboty) oczka tkane wykonałam nad oczkami przerobionymi na prawo w poprzednim rządku.
Trochę nierówne te moje oczka, ale ręce już chyba nie dają rady utrzymać stałego naprężenia włóczki.


Rozliczenie tej próbki jest takie:
10cm = 30 oczek, co daje 1cm = 3 o.
10cm = 52 rządki, co daje 1cm = 5,2 rz. 

A tak wygląda lewa strona tego splotu.


Druga próbka różni się od pierwszej tym, że oczka tkane wykonywałam w co drugim rządku po prawej stronie dzianiny, przy czym kolejne oczka tkane wypadały nad oczkami, które w poprzednim rządku (po prawej stronie roboty) przerabiane były jako normalne oczka prawe.


Rozliczenie tej próbki jest takie:
10cm = 28 oczek, co daje 1cm = 2,8 o.
10cm = 42 rządki, co daje 1cm = 4,2 rz.

A tak wygląda lewa strona tego splotu.


Niby splot tkany, ale różny sposób jego wykonania (z tej samej włóczki i na tych samych drutach), daje różne rozliczenie oczek i rządków.
To pozwala twierdzić, że takie próbki obliczeniowe są bardzo potrzebne, szczególnie początkującym dziewiarkom.

Ponieważ próbki zrobiłam większe niż 10 x 10 cm, to postanowiłam ich nie pruć, tylko obrębić gładko szydełkiem.


Obrębione próbki stały się... łapkami do chwytania baaaardzo ciepłych naczyń. 


Próbki lecą do zabawy u Reni


Dziękuję za każde pozostawione słowo w komentarzu. :)

10 komentarzy:

  1. Świetne próbki , ja nie cierpię próbek, ścieg tkany każdorazowo wychodzi mi inny.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urszulo - dziękuję :)
      Kiedyś robiłam próbki.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  2. Aż tak dokładnie opisanej próbki się nie spodziewałam i dziękuje za Twoją pracę włożoną w to zadanie. Niby nic i często pomijane, ale próbki są bardzo ważne i warto wiedzieć jak je zrobić:) Ja tam nierówności na próbkach nie widzę, ale widzę, że są super wykorzystane ;)Dziękuje za udział w zabawie i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu - dziękuję :)
      Znasz mnie i wiesz, że jak już coś wyjaśniam, to staram się zrobić dokładnie. :)
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  3. Cudnie i fachowo opisane próbki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładne i przydatne łapki kuchenne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Splociku ja to teraz rzadko robię na drutach jakoś wolę szydełko. Ale kiedyś machałam nimi i przyznaję bez bicia mało kiedy robiłam próbkę. Generalnie leń jestem i koniec . Twoje próbki bardzo udane i super że je wykorzystałaś zamiast pruć.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu - ja teraz na drutach tylko drobiazgi robię i to do zabawy. :)
      Próbki robiłam tylko w wyjątkowych sytuacjach.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń