wtorek, 8 sierpnia 2006

Można dodawać bez dziurek

Każdy, kto zaczyna przygodę z robótkami na drutach, w pewnym momencie napotyka jakiś problem.
Jednym z takich problemów jest dodawanie oczek w celu poszerzenia dzianiny.

Najczęściej w literaturze spotykamy opis dodawania oczek poprzez przeciągnięcie nitki przez oczko poprzedniego rządka lub pod łącznikiem między sąsiednimi oczkami. Podawany jest też sposób oczka dodanego poprzez narzut nitki na drut.
Niestety w każdym przypadku tworzą się niepotrzebne dziurki, które są wskazane wyłącznie przy tworzeniu ażurków.

Od lat stosuję metodę przeciągania nitki przez dwa sąsiednie oczka poprzedniego rządka.
Ten sposób daje bardzo dobry efekt - nie ma dziurek.
Przy okazji - ja zawsze przerabiam pierwsze i ostatnie oczko w każdym rządku, co daje ładny, ścisły brzeg dobry do zszywania ściegiem płaskim.

Fotki pokazują kolejne etapy dodawania oczka w moim wykonaniu.

Po przerobieniu oczka brzegowego, wkłuwam drut w oczko brzegowe i oczko przedostatnie - oba z poprzedniego rządka.



Przeciągam włóczkę, po czym przerabiam kolejne oczka danego rządka.



Dodane oczko nie tworzy dziurki.



A tak wygląda brzeg dzianiny po dodaniu (co drugi rządek) czterech oczek.



Inny sposób dodawania oczek brzegowych, to nabieranie pętelki - jak w przypadku rozpoczynania robótki. Tyle, że nie na dwa druty, a na drut z dzianiną - czyli na końcu rządka.
W ten sposób można dodawać pojedyncze oczka, ale bardziej jest to przydatne przy dodawaniu kilku oczek naraz.
Wykorzystałam to ostatnio przy robieniu bolerka.

Poniższe fotki wyjaśniają ten sposób dodawania oczek.

Zbieramy z palca pętelkę z włóczki.



Zaciągamy ją na drucie.



Nabieramy na drut tyle pętelek, ile wymaga poszerzenie. 



Tak wyglądają dodane oczka po przerobieniu kilku rządków.




2 komentarze:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    makneta
    2006/08/08 20:19:20
    Szczególnie dwa ostatnie zdjęcia powinnam była obejrzeć przed zakończeniem sweterka dla maleństwa. Leń ze mnie - mam przecież taką specjalną Burdę. I coś krzywo mi z lenistwa wyszło.
    Dzięki za przypomnienie. :-)
    -
    hrabina.e
    2006/08/08 20:35:29
    Splociku dziękuję za podpowiedź. Ale nadal pytam: czy w ten sposób dodaje się też oczka w środku robótki?
    I co tak napradę daja oczka przekręcone? jak one działają na dzianinę?
    Pozdrawiam
    -
    splocik
    2006/08/08 22:05:16
    Makneta - z tym przypomnieniem, to lepiej późno niż wcale. Jeszcze możesz poprawić, a na przyszłość zapamiętać o takim sposobie dodawania oczek.

    Hrabina - zrób próbkę i przekonaj się sama, czy można dodawać w środku dzianiny i jak to wygląda.
    Ja powiem tak: można np. przy robieniu sukieneczki lub spódniczki.
    Pytania o przekręcone oczka, to temat na jedną z kolejnych notatek.

    Pozdrawiam Was ciepło.
    -
    moteczek
    2006/08/09 22:41:06
    Drugi sposób dodawania oczek znam i stosuję, ale o pierwszym nigdy nie słyszałam, dziękuję zatem za cenne wskazówki. Dzięki również za podpowiedź w sprawie przerabiania pierwszego i ostatniego oczka. Ostatnie przerabiam, ale pierwsze zawsze zdejmuję i rzeczywiście mam problem z szywaniem ściegiem płaskim - brzeg jest za mało ścisły.
    I jeszcze raz potwierdza się porzekadło, że przez całe życie człowiek się uczy!
    Pozdrawiam cieplutko
    -
    splocik
    2006/08/12 20:38:16
    Moteczku - też kiedyś robiłam jak Ty, ale gdy bardziej zainteresowałam się dziewiarstwem, poznałam jego inne tajniki. Chętnie dzielę się takimi wiadomościami.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciąg dalszy komentarzy z poprzedniego miejsca blogowania:

    gosia_arma
    2006/08/16 19:29:16
    Bardzo ciekawy sposób, ja zawsze dodaję oczka, przez zrobienie narzutu, a w następnym rzadku przerabiam ten narzut jako oczko przekręcone i też nigdy nie ma dziurek :)
    Ale podoba mi się brzeg jaki wychodzi w Twojej robótce, będe musiałą wykorzystać go w moich robótkach

    Pozdrwiam
    -
    hada131
    2006/08/29 15:20:25
    świetne są te rady których udzielasz! naprawdę można się wiele nauczyć :)
    -
    splocik
    2006/08/29 15:46:32
    Gosiu - ja robię różnymi sposobami, to zależy od splotu i od włóczki, którą przerabiam.

    Hada - dziękuję. Miło mi, że tak uważasz. To mnie utwierdza w słuszności założenia bloga i jego ukierunkowaniu.

    Pozdrowionka.
    -
    Gość: front-tera,
    2011/01/08 20:58:44
    mnie tez sie podoba opisy i jasnosc z jaka mozna zrozumiec to wszystko bardoladne bolerko podaj jakies rozmiary orientacyjne to bardzo ulatwi nam robutki
    -
    Gość: lavendar,
    2011/10/24 12:59:29
    Splociku, trafiłam przez przypadek do Ciebie, szukając w sieci info nt. dodawania oczek. (Świetny przewodnik:) Dziękuję:)) A wszystko to przez wzór vintage szala a właściwie etoli z lat 50-tych: www.freevintageknitting.com/shawls/minuet-shawl-pattern.html Jak Ci się podoba?
    W opisie jest tylko: dodaj jedno oczko (increase 1 stitch in next stitch) i dodatkowo zwracają uwagę, żeby przy dodawaniu oczek w kolejnych rządach utrzymać dodawanie oczek "w linii". Brak info, w jaki sposób dodać oczko. Jaką metodę dodawania byś poleciła dla takiej rozszerzanej etoli? Tutaj dziury jak ażurach raczej niepotrzebne, tak mi się przynajmniej wydaje... Czy można po prostu dodać oczko przez opisaną przez Ciebie metodą "nabierania pętelki". To wydaje się najprostsze, ale nie wiem, czy dobrze zadziała? Please, help:) Wracam do dziergania po 20 latach przerwy, chciałam od razu zrobić "coś do noszenia". Prosty szalik jakoś nie wydaje mi się wyzwaniem;)
    Pozdrawiam dziergająco:)
    -
    splocik
    2011/12/17 15:02:43
    Front-tera - dziękuje :) W większości robię z pamięci, inspirując się fotkami. Komplecik robiłam także z głowy, zastosowałam jedynie odpowiednio ułożony wzorek.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    splocik
    2011/12/17 15:12:14
    Lavendar - dziękuję za odwiedziny i miłe słowa :) Etola bardzo mi się podoba, prosta, a jednak elegancka :)
    Dobanie oczka przez nabieranie pętelki może dać dziurkę, ale żeby nie było dziurki, najlepiej przerobić łącznik między oczkami - nagrać go na drut i przerobic jako oczko przekręcone.
    Zapraszam w odwiedziny częściej, a gdy pojawi się pytanie, to pisz maila :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń